Verdrinken achter je beeldscherm

Gisteravond liep mijn facebook vol met een Franse campagne van CCLM BBDO in samenwerking met kledingmerk Guy Cotten. Als student advertising zie je veel pogingen tot sterke interactieve online-campagnes en zo goed als altijd slaan ze net de plank mis.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Justin van Creij

Je kunt maar al te vaak zien dat creatieven nog niet echt weten hoe ze met online om moeten gaan. Echter is Sortie En Mer (Vrij vertaald naar het Engels: A Trip Out To Sea) een uitzondering op de regel. Maar waarom is het een uitzondering, wat mist er aan al die andere interactieve online-campagnes?

In Sortie En Mer ben je deelgenoot van het redden van een man die op het randje van de verdrinkingsdood zit. Sterker nog, die man ben jij. Door als een maniak te gaan scrollen kun je ervoor zorgen dat je niet word opgeslokt door de wilde zee. Zie het als een soort van interactieve film, want dat is het ook. De boodschap achter deze semi-traumatische ervaring is dat je in de zee vlugger uitgeput bent als dat je zou denken. Een awareness campagne voor het dragen van reddingsvesten zodra je de zee op gaat.

Wat de campagne direct al heel speciaal voor me maakte is de mate van realisme waardoor je niet eens het gevoel hebt dat het een reclame is.

Ook is het de eerste interactieve online-campagne waar ik het gevoel heb dat de emotie belangrijker is dan de techniek. Vaak zie je in andere interactieve online-campagnes dat het juist andersom gebeurd, waardoor de techniek een prominente plek opeist in het idee (dat vooral uit emotie bestaat) en zo het gehele gevoel verpest. De meeste van deze campagnes voelen aan als een stukje techniek dat iets van je wil hebben. En dat is zonde.

De emotie die in de beleving een sterke overhand heeft gecombineerd met een sublieme executie die je opslokt. Afgeserveerd met een situatie wat voor menig mens op het lijstje van grootste angsten staat maakt deze campagne een van die werken waar je als creatief gruwelijk jaloers op mag zijn.

Mocht je Sortie En Mer nog niet gezien hebben. Haal even diep adem, en klik .

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie