Verspreiders van fakenews zijn vooral grappenmakers

Fakenews was één van de topthema's van SXSW dit jaar. Yasmine Green van Google's Jigsaw gaf er een geheel eigen draai aan.

Als je kijkt naar de trends van SXSW dit jaar, dan waren dat aan de tech kant met name AI (Artificial Intelligence), Robotisering, Virtual Reality en Augmented Reality. Dat is geen verrassing, die waren vorig jaar ook al prominent aanwezig.

daarentegen was een nieuwe categorie en alom vertegenwoordigd.  Of je het nu wilde of niet. Zelfs in de sessies die er niet over gingen, ging het er toch over.

Off-script

Een mooi voorbeeld daarvan was de , directeur R&D van Alphabet's Jigsaw divisie. Deze was aangekondigd als een presentatie over wat haar haar startup binnen Google/Alphabet met technologie probeert op te lossen - zoals het aanvechten van ‘hate speech’ en censuur.

In plaats van te spreken over haar waarbij met Adwords-tools en geselecteerde YouTube-video's online radicalisering wordt bestreden, besloot Yasmine Green volledig off-script te gaan. In plaats van een toespraak, interviewde ze twee veelgelezen leveranciers van nep-nieuws.

Zij kondigde dit aan als een field trip, de manier waarop alle grote Jigsaw-projecten beginnen. 'We denken dat je geen zinvolle technologie kunt ontwerpen, zonder te praten met de mensen die het betreft', zei Green aan het begin van de keynote.

De keynote werd dus een interview met twee leveranciers van nep-nieuws met Green als intellectueel nieuwsgierige interviewer. Ze sprak met Jestin Coler, de man achter de en National Report nieuwssites, die vorig jaar berichten verspreidde over dat microchips zouden worden geïmplanteerd bij Obamacare-gebruikers en dat food stamps (voedselbonnen) gebruikt werden voor de aankoop van marihuana.

Naast hem zat Jeffrey Marty, de man die het razend populaire Twitter account runt van de niet-bestaande Republikeinse Representative Steven Smith.

De programma-switch werd niet door iedereen gewaardeerd, maar voor degenen die het Green-interview een kans gaven, was het een fascinerende kijk op het "" probleem, hoe het voor de makers begon ​​en wat hen motiveert valse verhalen te verspreiden.

Voor Coler begon het allemaal als een grap die zo groot werd dat het ook geld ging opleveren. Zijn betoog draaide om het feit dat het in zijn ogen zó overduidelijk een parodie was dat iedereen die erin trapte het toch echt aan zichzelf te wijten had. 

Establishment op kast 

Marty verdient er geen geld aan. Hij is supporter van Donald Trump, maar alleen omdat hij het establishment op de kast wil jagen. Hij startte een namens de Representative van Georgia’s 15th District, terwijl Georgia er maar 14 heeft. Hij wordt gedreven door humor maar vooral ook door de kick die hij krijgt als politici moeten reageren op zijn nepnieuws, en door de invloed die hij daardoor heeft.

Fake en realiteit vermengen

Beiden gaven aan geen specifieke bedoelingen met hun verhalen te hebben gehad. Ook bij hem begon het als een grap, met een 'over de top'-persoonlijkheid die vooral twitterde over één onbenullige wet die hij zou hebben ingebracht en over zijn ‘clean sex life’.

Maar gaandeweg kwamen er meer volgers, meer interactie en meer politieke endorsements vanuit de echte politiek. En daarmee ook meer invloed. Twee voorbeelden van langzaam gegroeide bronnen van disinformatie, voortgekomen uit parodie.

Green had hier natuurlijk op in kunnen springen om te zeggen hoe Jigsaw een probleem als Marty en Coler zou aanpakken en hoe de technologie dit zou kunnen doen. Maar ze deed dat niet. En dat was eigenlijk wel verfrissend.
Voor wie dit met eigen ogen wil zien, de gehele keynote staat online:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie