Premium

Waarom 'Plane to Product' volgens KLM geen 'recycle-washing' is

KLM hergebruikt materialen uit het interieur van de businessclass. Een verantwoord dansje voor de bühne, of zet het echt zoden aan de dijk?

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

De interieurs van de vorige World Business Class in KLM-vliegtuigen recyclen in prototypes van producten voor op reis. Dat idee werd uitgewerkt in een samenwerking tussen KLM, reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam en de Design Academy Eindhoven: ‘Plane to Product’. (Zie video onderaan dit artikel.)

Marketing Online legde Sanne Boerema (foto, senior brand manager zakelijke markt bij KLM), die het project opstartte, een aantal vragen voor. (Maike Verbeek, a.i senior brand manager voor de zakelijke markt heeft het project uitgewerkt en gelanceerd.)

 

 

 

Wat is de gedachte achter Plane to product?
Sanne Boerema: ‘In steeds meer KLM-vliegtuigen wordt het interieur van de World Business Class (WBC) aangepast. Studenten van Design Academy Eindhoven ontwierpen prototypes van producten voor op reis, gemaakt van materiaal van het voormalig WBC interieur. We kozen voor de samenwerking met de Design Academy Eindhoven omdat het een zeer vooraanstaande opleiding is op het gebied van ontwerp. Hella Jongerius, die het nieuwe interieur voor de World Business Class ontwierp, is bovendien voormalig studente aan de Design Academy Eindhoven.’

Wat is het doel?
‘We willen meer bekendheid creëren voor de nieuwe World Business Class bij een breed publiek. Vandaar ook de samenwerking met de Bijenkorf. De Bijenkorf stelt ons in staat de ontwerpen aan een groot publiek te tonen.’

Wat hebben jullie precies gedaan?
‘14 studenten ontworpen 12 weken lang nieuwe producten die handig zijn bij het reizen. De randvoorwaarde was dat het prototype voor minstens 70 procent uit gerecyclede materialen zouden bestaan. Stoelen, tapijt, veiligheidsgordels, tv-schermen, alles is gebruikt om bijzondere prototypes te ontwerpen. Deze producten zijn vanaf 1 juni tot en met dinsdag 15 juni 2015 te bewonderen in de etalage van de Bijenkorf in Amsterdam.’

Er ligt een zweem van idealisme over het project heen. Hoe voorkom je dat het ‘recycle-washing’ wordt?
‘Duurzaamheid is bij KLM bij alle nieuwe ontwikkelingen een van de uitgangspunten. Het nieuwe design moest daarom naast innovatief ook duurzaam zijn. Hierbij heeft Hella Jongerius naar nieuwe oplossingen binnen de bestaande mogelijkheden van de airline-industrie gezocht. In het tapijt zijn onder meer voormalige KLM-damesuniformen verwerkt. Het oude tapijt wordt bij KLM in samenwerking met de Nederlandse tapijtproducent Desso standaard gerecycled op de zogeheten cradle-to-cradle manier. Dit past helemaal binnen het CSR-beleid dat KLM al jarenlang voert.

Niet voor niets bezet Air France KLM dit jaar voor de tiende keer op rij de positie als meest duurzame luchtvaartmaatschappij op de Dow Jones Sustainability Index, de belangrijkste internationale index die prestaties van ondernemingen op het gebied van duurzame ontwikkeling beoordeelt. (Lees meer over KLM’s duurzaamheidsbeleid en initiatieven.)

Wat heeft het opgeleverd?
‘Aan het eind van het ontwerpproces zagen we zeer uiteenlopende prototypes; praktisch, verrassend en allemaal gebaseerd op degelijke denkprocessen en goed inzicht.

Er is veel diversiteit in prototypes die gemaakt zijn: pantoffels, fitnessartikelen om actief te blijven tijdens de vlucht, een versterker voor de mobiele telefoon en een “privacy hoofddeksel”. Helaas zijn de prototypes niet te koop. Het project Plane to Product laat zien wat design kan doen: materiaal dat normaal gesproken afval was geworden, werd gebruikt voor Dutch Design!’

Blijft dat bij enkele stuks of zijn er ook blijvende c.q. duurzame resultaten?
‘Voor nu blijft het bij enkele stuks.’

Dit is de vraag die KLM aan de Design Academy Eindhoven stelde
Design a new KLM travel product and make a 1:1 prototype. This prototypical product or small utensils - think travel bags, suitcases, but also pillows and other sleep/fashion accessories etc. - can be used during the flight or on the ground at the destination.

  • The product can be transported in the airplane or in carry-on or checked luggage
  • The product is made with at least 70% recycled materials -
  • The product has a KLM appearance
  • The delivered prototype(s) will be suitable to exhibit
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie