ABN Amro: gedeeltelijk herstel reclamebranche, forse groei contentproducenten in 2021

Sectorprognose Technologie, Media & Telecom (TMT) 2021/2022: digitale transformatie van mediabedrijven in een stroomversnelling.

123RF

De coronacrisis heeft de digitale transformatie van mediabedrijven in een stroomversnelling gebracht, de reclamebranche en uitgevers zien dit jaar deels weer herstel. Dat staat in de Sectorprognose Technologie, Media & Telecom (TMT) 2021/2022 van ABN Amro.

De sector TMT gaat als geheel groeien met 3 procent in 2021, verwacht ABN Amro. Deze groei wordt vooral aangejaagd door de IT-sector, veruit de grootste branche in de sector. Het herstel van uitgeverijen, omroepen, drukkerijen en de reclamebranche dragen deels bij aan deze groei.

Het aantal digitale abonnementen van kranten en on demand tv-diensten steeg in 2020 sterk en consumenten winkelden massaal online. De digitalisering van de samenleving gaat onverminderd voort, waardoor bedrijven uit alle sectoren zich blijven beroepen op de technologiesector. Op de korte termijn zijn de verschillen tussen bedrijven groot. Zo zijn communicatiesoftware, public clouddiensten en e-commerce door onder meer het thuiswerken sterk gegroeid, maar zijn softwarebedrijven die aan de vrijetijdssector leveren juist hard geraakt.

Voor de gehele IT-branche zijn de vooruitzichten in 2021 (+4 procent) en 2022 (+6 procent) wel goed.

Dalende advertentie-inkomsten

Ook bij radio en tv zorgt de crisis voor een tweeledig beeld: reclame-inkomsten lopen terug, maar tegelijkertijd is er meer 'schermtijd' dan ooit. Terwijl in 2020 sprake was van een omzetdaling (-1,4 procent), ligt in 2021 weer groei (+2 procent) in het vooruitzicht. De grafische industrie kreeg vorig jaar grote klappen. De vooruitzichten voor 2021 (+5 procent) en 2022 (+3 procent) zijn beter, maar de branche keert voorlopig niet terug naar het niveau van eind 2019.

De omzet van uitgevers daalde vorig jaar met 4,2 procent, mede door dalende advertentie-inkomsten. Door de verkoop van digitale abonnementen en online boekverkoop konden uitgevers het verlies beperken. ABN Amro verwacht zowel 2021 (+2 procent) als in 2022 (+1 procent) weer groei.

De reclamebranche is net als de grafische sector hard geraakt (-12,8 procent), maar herstelt dit jaar (+6 procent) gedeeltelijk herstellen, nu campagnes weer doorgang vinden. Voor contentproducenten was 2020 een lastig jaar, maar de bank verwacht dit jaar sterk herstel gezien de grote vraag naar onderscheidende content.

Verdere groei

Ingrid Laane, Sector Econoom Telecom, Media en Techniek ziet de TMT-sector de komende jaren door de versnelde digitalisering verder groeien. 'Het dataverkeer nam in 2020 sterker toe dan voorheen en dat geldt ook voor het aantal digitale abonnees van kranten. Geleid door nieuwe streamingdiensten en de grote behoefte aan home entertainment, liet de omzetgroei op de markt voor tv- en videodiensten eveneens een versnelling zien. Oók reclamecampagnes verschoven nog meer naar digitaal, doordat online winkelen met bijna 36 procent toenam. Veel mediabedrijven grijpen dit aan om hun digitale proposities te versterken. Doordat de digitalisering ook ná corona onverminderd zal doorgaan, verwachten we dat de TMT-sector ook op langere termijn goed zal blijven presteren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie