'Beste Ster, een prijsstijging van 24 procent is ongepast hoog'

Rogier Bruggeman van Zigt moet even iets van zich afschrijven over de tarieven die Ster volgend jaar wil hanteren.

Beeld van het online-event van Ster. Aan tafel Frank Volmer (l) en Victor Mids

Beste Ster,

In een online-event heb je als verkooporganisatie van de zendtijd van de Publieke Omroep de voorgenomen tv-tarieven voor 2023 gepresenteerd aan de markt. Presentator en illusionist Victor Mids ging tijdens een online-event onder meer in gesprek met algemeen-directeur Frank Volmer, salesmanager Sabrina Pieters en teammanager sales Pim van Midde.

De conclusie is dat de tv-tarieven voor 2023 met gemiddeld 24% zullen stijgen; 14% in de basisjaarprijs en gemiddeld 10% in diverse indices en verlaagde kortingen.

Met kromme tenen heb ik naar de aankondiging gekeken. Victor Mids deed er quasi grappig over: ‘Oh dat klinkt goed, het is geen 40%.’ Dat percentage was eerder als mogelijkheid door Frank Volmer geroepen in een interview met Adformatie. Pim van Midde legde uit dat het in een worstcasescenario nog wel meer had kunnen zijn en dit echt wel meeviel. Het was een surrealistische setting waar elk gevoel van begrip van de huidige tijd in ontbrak.

De crux: Is het voor een bedrijf in dienst van de Publieke Omroep passend om winstmaximalisatie per grp na te streven?

Het komt erop neer dat jij Ster deze stijging noodzakelijk acht om alle grp’s uit te kunnen leveren. Adverteerders zouden daar blij mee moeten mee zijn. Ik zal het rekenvoorbeeld achterwege laten, maar neem van mij aan: als je budget hetzelfde blijft en de prijs per grp stijgt met gemiddeld 24%, dan verandert er aan het aantal grp's dat je uitgeleverd krijgt grosso modo niet zoveel. Je hebt alleen per grp meer betaald. Ster heeft hier zelf wel baat bij want maximaliseert haar winst per grp.

En daar zit nu de crux. Is het passend voor een bedrijf dat in dienst staat van de Publieke Omroep om winstmaximalisatie per grp na te streven? Zeker in de huidige tijd? Bij de overgang naar vaste prijzen enkele jaren geleden kondigde je aan er juist ook voor het MKB en de ‘kleinere’ adverteerder te willen zijn. Het publieke domein is er immers voor iedereen.

Prijsstijging is fors hoger dan welk inflatiecijfer ook en niet op te vangen zonder dit door te belasten in de prijzen. Zo krijg je een spiraal zonder einde.

En laat nu juist die groep op dit moment in een enorm zware tijd zitten, waarin de kosten veelal de pan uit rijzen. Zichtbaarheid voor deze bedrijven is hard nodig om consumenten die de hand meer op de knip houden te blijven interesseren voor hun producten en diensten. Een prijsstijging van 24% is fors hoger dan welk inflatiecijfer ook en is niet op te vangen zonder dit door te belasten in de prijzen.

Zo krijg je een spiraal zonder einde. Producten of diensten worden nog duurder voor consumenten, consumenten gaan daarmee nog meer hand op de knip houden en daarmee krijgt het MKB het nog zwaarder. 

Je geeft als Ster ook als reden aan dat het aanbod daalt, ofwel minder kijkers naar lineaire zendtijd. Ofwel meer vraag dan aanbod. Ja, dat maakt dat je tarieven met dit soort forse percentages zou kunnen laten stijgen en dan nog uitverkocht kan raken. 

De vroege aankondiging plaveit de weg voor commerciële partijen om hun tarieven met minimaal dezelfde percentages te laten stijgen

De hoogte is ongepast, net zoals de aankondigingsvorm en de timing. Vlak voor Prinsjesdag, het moment dat de overheid mega-uitgaven aankondigde om de inflatie te drukken en de koopkracht te laten toenemen, en ook nog in de week dat je een nieuw pand betrekt. Je kan nog wel een goede communicatiespecialist gebruiken Ster, want hier is simpelweg niet goed over nagedacht.

De vroege aankondiging (in het verleden werden tarieven meestal pas in november vrijgegeven) maakt ook dat het de weg plaveit voor commerciële partijen om hun tarieven met minimaal dezelfde percentages te laten stijgen. Laten we hopen dat daar wel mensen zitten die de huidige tijd iets beter aanvoelen. Een stijging vanuit kostenoogpunt is te billijken, maar een fors hogere stijging om alles te kunnen uitleveren wat er gevraagd wordt tegen de maximale prijs leidt uiteindelijk tot een averechts effect.

 

Als Coldplay de prijzen voor zijn concerten op deze manier zou bepalen zou iedereen daar schande van hebben gesproken.

Ik begreep dat enkele weken geleden meer dan 400 duizend mensen in een virtuele wachtrij stonden voor concerttickets van Coldplay. Er waren maar 71 duizend tickets. Stel dat de prijs zo hoog zou worden gesteld dat exact 71 duizend het nog konden en wilden betalen, dan zou iedereen daar schande van hebben gesproken. Als dat een nieuwe standaard zou worden zouden we de organisator uiteindelijk massaal links laten liggen.

Maar doet je nu in feite niet hetzelfde Ster? Als je een niche, exclusief merk bent zou je dat kunnen overwegen, maar niet als je eerder nog hebt aangekondigd voor iedereen toegankelijk te willen zijn.

Dus Ster, Frank, Sabrina en Pim, ik roep jullie op om toch nog eens te bekijken of deze stap nu in de huidige tijd wel zo gepast is. De vorm van de aankondiging en de luchtigheid van Victor Mids vergeef ik jullie dan, maar op inhoud denk ik echt dat jullie weer terug moeten naar ‘voor iedereen toegankelijk’. Juist nu veel MKB-bedrijven jullie keihard nodig hebben. 

Met meedenkende groet,

Rogier Bruggeman
Algemeen-directeur Zigt

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Arno van Welzen
Op deze manier krijgen we wellicht toch sneller dan verwacht de reclamevrije zenders... Geen adverteerder kan het meer betalen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie