Onderzoek: bioscoopreclame heeft 1.7 keer meer impact dan reclame op tv

Langere commercials worden als meer amuserend, onderscheidend en geloofwaardig ervaren, volgens onderzoek van DVJ Insights.

123RF

Bioscoopreclame is structureel beter in staat om het merk en de boodschap over te brengen dan tv-commercials. Bioscoopreclames scoren aanzienlijk hoger op top-of-mind herkenning. Waar tv-commercials een score van 11 procent krijgen, ligt dit bij de bioscoopreclame op 34 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Jean Mineur Mediavision en DVJ Insights.

Bij geholpen merkherinnering scoort tv 70 procent, terwijl er in de bioscoop in 87 procent van de gevallen het merk wordt herinnerd. Ook boodschapoverdracht doet het aanmerkelijk beter, met 47 procent voor tv, en 62 procent voor het witte doek. 

Bioscoopreclame heeft daarmee 1.7 keer meer impact dan reclame op tv. 

Merkimpact

Voor het onderzoek hebben Jean Mineur en DVJ Insights de afgelopen jaren de krachten gebundeld. Inmiddels zijn er meer dan zeventig bioscoopreclames uitvoerig getest onder in totaal 10.000 bioscoopbezoekers. 

Vanuit verschillende andere onderzoeken is volgens DVJ Insights al lang gebleken dat de impact van bioscoopreclame sterk is. Commercials in de bios krijgen meer aandacht, worden beter begrepen en zijn daardoor vaak beter in staat om het merk te activeren. Dat komt tot uitdrukking in betere scores op het creëren van interesse in een merk en koopintentie.


De overtuigende scores op merkimpact en activatie worden verklaard door het feit dat commercials in de bioscoop meer in staat zijn om te amuseren, enthousiasmeren en als meer onderscheidend worden gezien dan tv-commercials.

En voor bioscoopcommercials geldt ook: size does matter. De lengte van de spot maakt wel degelijk een verschil. Langere commercials worden als meer amuserend, onderscheidend en geloofwaardig ervaren. Als voorbeeld geven de onderzoekers de - onderstaande - commercial van Dela.

Belangrijkste KPI's bioscoopreclame

Om erachter te komen wat de belangrijkste KPI’s voor een sterke bioscoopcommercial zijn, is een meta-analyse uitgevoerd onder de meer dan 70 geteste bioscoopcommercials. Hieruit blijkt dat passend bij het merk en onderscheidend de grootste impact hebben op het succes van een bioscoopcommercial.

Gevolgd door of de commercial begrepen wordt door de doelgroep, geloofwaardigheid overbrengt en amuserend is. Persoonlijke relevantie voor de doelgroep en of de commercial weet te enthousiasmeren dragen ook bij aan een sterke bioscoopcommercial.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie