Brand Momentum: ‘Oude’ kranten leggen het af tegen nieuwkomers

De gevestigde orde in de krantenwereld lijkt het af te leggen tegen de nieuwkomers. Dat blijkt uit exclusief onderzoek deze maand in Tijdschrift voor Marketing. Euro RSCG heeft in zijn merkenbarometer, Brand Momentum genaamd, de media onder de loep gelegd. Een paar resultaten op een rij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het gaat nog steeds niet goed met het AD als merk, het scoort het slechtste op de merkenbarometer. Maar ook de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en Het Financieele Dagblad buigen diep. De Telegraaf doet het ietsje minder slecht.

Dan doen de nieuwkomers het beter. De gratis nieuwkomers, om precies te zijn. Vooral Spits en Metro worden positief door de consument beoordeeld.

Eén score is nog een bijzondere vermelding waard: die van nrc.next, de extensie van het oude NRC. Een welkome aanvulling op het krantenaanbod vindt de consument. Nrc.next laat zien dat het nog mogelijk is met succes een nieuwe - betaalde! - titel in de markt te zetten. Mits die titel meer is dan veel van hetzelfde en een eigen plek claimt binnen de categorie.

Klaarblijkelijk moeten de vertrouwde krantentitels het in het algemeen afleggen tegen de nieuwe uitgaven Metro, Spits en De Pers. Zij weten hun verlies aan aantrekkingskracht echter enigszins te compenseren met hun digitale varianten. Telegraaf.nl vormt hier de voorhoede. Maar ook AD.nl en NRC.nl blijven in de plus. Maar toch moeten ze toegeven op de nieuwste nieuwsmedia die goed presteren: Nu.nl, MSN.com en Google Nieuws.

Het volledige onderzoek, waarin ook de publieke omroepen worden bekeken, staat in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande woensdag op de mat valt.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie