‘CCO's krijgen meer verantwoordelijkheden’

In het afgelopen jaar hebben 74% van de corporate communicatie afdelingen nieuwe verantwoordelijkheden gekregen. Bij Amerikaanse bedrijven is dit op het gebied van social media terwijl Chief Communication Officers (CCO) van Nederlandse bedrijven hun takenpakket voornamelijk zagen uitbreiden met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Weber Shandwick in samenwerking met Spencer Stuart.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het jaarlijkse onderzoek naar de positie van CCO’s toont aan dat deze snel verandert: in 2008 rapporteerde 58% van de CCO’s rechtstreeks aan de CEO, een aanzienlijke toename in vergelijking met het jaar daarvoor (48%).

De afgelopen zes maanden waren wereldwijd mediarelaties en de website, zowel intern als extern, de meest gebruikte middelen om te communiceren. Opvallend volgens de onderzoekers is het grote verschil in het gebruik van social media en blogging: bijna 1 op de 5 Amerikaanse CCO’s noteerde dit in de top drie van meest gebruikte middelen, terwijl Nederlandse CCO hier nog geen gebruik van maken. De Amerikaanse CCO’s zien social media ook in 2009 als het middel dat in gebruik het meest zal toenemen. De Nederlandse collega’s zien deze rol weggelegd voor de corporate website, competitive intelligence en risk assessments.

Alle CCO’s worden geconfronteerd met budgettaire beperkingen. Nederlandse CCO’s zien daarnaast in veel grotere mate ook een uitdaging in het gebrek aan inzicht in corporate communicatie bij andere afdelingen. De marketing afdeling wordt dan ook als grootste rivaal bestempeld. De meeste CCO’s zien de grootste bondgenoot in hun CEO.

Voor 2009 is wereldwijd de verwachting dat onderwerpen zoals financiële bedrijfsresultaten en herstructureringen de agenda domineren. In het afgelopen jaar waren dit voor drie op de vier Amerikaanse CCO’s al de belangrijkste kwesties, terwijl dit maar voor de helft van de Nederlandse CCO’s het geval was. Hier scoorden zaken rondom producten en dienstverlenging hoger. CCO’s van Amerikaanse bedrijven hielden zich juist ook veel bezig met interne zaken. Bij Europese bedrijven scoorden zaken rondom maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog.

Het tweede The Rising CCO onderzoekt de rollen, verantwoordelijkheden en meningen van CCO’s in grootste organisaties wereldwijd. De 159 deelnemers aan het onderzoek zijn van bedrijven in Noord-Amerika, Europa en Azië. Vierentachtig procent van de respondenten werken voor een Fortune 500 bedrijf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie