Consumentenbond: privacy op internet met voeten getreden

Het is slecht gesteld met de bescherming van persoonsgegevens van consumenten op internet. Die conclusie trekt de Consumentenbond uit een groot internationaal onderzoek van Consumers International (de wereldkoepel van consumentenorganisaties) naar de privacy op internet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit de resultaten van dit onderzoek, die morgen in Londen bekend zullen worden gemaakt, blijkt dat tweederde van de sites persoonlijke informatie van de bezoeker verzamelt, waarmee de internetgebruiker te traceren is. 60% heeft geen privacyverklaring; bij anderen is die vaak moeilijk te vinden. Het merendeel van de sites laat de consument niet de keuze of hij in een adressenbestand opgenomen wil worden. Ook voor het doorspelen van de gegevens wordt geen toestemming gevraagd. 15% vergaart persoonlijke informatie op een manier die voor de bezoeker onherkenbaar is. Opmerkelijk is dat in Amerika het in de praktijk beter gesteld is met privacy op internet dan in Europa.

De Consumentenbond is geschrokken van de uitkomsten. In overleg met de Nederlandse vereniging van intenrnetproviders NLIP heeft de bond een pakket privacy-gedragsregels opgesteld, waaraan alle internetbedrijven zich moeten houden. Ook heeft de bond een fax gestuurd aan de ondernemersvereniging VNO/NCW en aan de de Nederlandse Postorderbond met het verzoek om de leden op te roepen het voorbeeld van de internetproviders te volgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie