Contextual Innovation

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Recentelijk mocht ik een bijdrage leveren voor een boek over innovatie dat wordt uitgegeven door Van Duuren Management: ''. Hierin heb ik mijn 'Cocha-model' beschreven dat uitgaat van 'context-driven innovation'. In normaal Nederlands: op welk moment kunnen consumenten nog meer genieten van jouw content (product)? Het meest simpele voorbeeld van 'context-driven innovatie' is wel het briljante '4 uur Cup-A-Soup'. Er zijn sindsdien echter nog maar weinig bedrijven die op basis van dit gegeven aan productontwikkeling doen, maar Celestial Tea is er één van...

Dit thee merk ontwikkeld verschillende soorten thee voor verschillende drinkmomenten op een dag, maar ook door het jaar heen. Zo is er thee voor in de ochtend (Detox A.M.), maar ook thee voor 'door de dag' en thee voor het slapen gaan (Sleepy time tea). Er is ook thee die speciaal ontwikkeld is voor als je een pijnlijke keel hebt (Sleepytime Throat Tamer) en thee die je kunt drinken in de zomer, zeg maar 'huis gemaakte ijsthee'. Er liggen volgens mij veel kansen voor bedrijven om de context als leidend thema te nemen voor productontwikkeling. Neem zoiets saais als een 'kruik'. Voor zover ik weet zijn er alleen maar kruiken voor in bed, voor als je koude voeten hebt in de winter. Maar mijn vriendin heeft altijd koude voeten in de auto onderweg naar Frankrijk of Duitsland. Waarom is er nog geen kruik die aangesloten kan worden op de autolader? En waarom geen kruik voor tijdens het TV-kijken? Of voor in de trein? Het zou leuk zijn als producten verschillende verschijningsvormen en eigenschappen krijgen door het jaar heen. Coke Spring, met limoen, Coke Summer die je frozen kunt drinken, Coke Autumn die smaakt als een bok-biertje en Coke Winter met euh... nou ja vul maar in. Welk 'standaard' product zou jij contextueel willen innoveren?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie