Premium

Creatief directeur verlaat Hema, maar samenwerking wordt voortgezet

‘Jammer’, zegt Hema, ‘maar we begrijpen de keuze en op deze wijze behouden we toch de expertise van Tanja Soeter’

  • Media
  • 12 January 2018
  • Roderick Mirande

Hema’s creative director Tanja Soeter heeft het bedrijf per 1 januari verlaten. Ze begint voor zichzelf, maar blijft wel voor Hema werken. Het initiatief voor deze gang van zaken ligt bij Soeter. Voordat zij bij Hema terechtkwam, had zij altijd al een eigen studio. Soeter merkte dat ze in dienst bij Hema minder bezig was met de kern van haar werk. ‘Ik was ook bezig met alles eromheen. In een corporate structuur ben je minder bezig met de kern van het werk. Als creatief kan ik in deze constructie meer tijd besteden aan briljante dingen bedenken, en minder aan vergaderen. Ik had meer zuurstof nodig.’

Jammer
Hema benadrukt dat Soeter de beslissing voor zichzelf genomen heeft, dat het ondernemerschap beter bij haar past. Hema: ‘Natuurlijk vinden wij dit jammer maar we begrijpen de keuze en op deze wijze behouden we toch de expertise van Tanja voor Hema.’

Blijven inzetten
Volgens Hema verandert er alleen iets in de manier waarop met Soeter wordt samengewerkt. ‘Inhoudelijk verandert er niet direct iets. Tanja is in deze opzet nog steeds verantwoordelijk voor de visie en de creative direction.’ Adriana Hoppenbrouwer, director customer & digital bij Hema, zegt: ‘Tanja heeft de afgelopen jaren vorm gegeven aan het merk en de design filosofie van Hema. We zijn blij dat ze zich voor Hema wil blijven inzetten.’

Strategie van XXS naar Soeter
Hema’s reclamebureau XXS, dat tot nu toe verantwoordelijk was voor conceptontwikkeling, krijgt een andere taak; de printproducties van Hema internationaal. De verantwoordelijkheid voor merkstrategie, design-DNA en de geïntegreerd marketingcommunicatieconcepten voor zowel above-the-line als below-the-line van Hema internationaal, komt nu volledig op het bordje van Soeter te liggen.

Bureautje spelen
Toch richt Tanja Soeter geen bureau op. Gaat ze het dan helemaal alleen doen? ‘Nou’, zegt ze, ‘een personal assistent klinkt heel goed, maar het is mijn doel om niet groter te worden dan dat, want voordat je het weet ben je bureautje aan het spelen.’ Ze wil dan ook gaan werken met behulp van wat zij de ‘zwermtechniek’ noemt. ‘Ik ga zowel branding als design doen, en daarbij gaat het er altijd om dat je in de kern gaat staan. Maar of de uitwerking nou een collectie of een campagne is, dat maakt niet uit. Per project stel ik een team van designers of creatieven samen.’

Andere klanten
Soeter gaat ook andere klanten bedienen. ‘Dat wordt een mix van retail, design, grote bedrijven en start-ups. Ik heb al wel het een en ander in de pijplijn zitten waarvan ik hoop dat het doorgaat, maar ik kan nog niet zeggen welke opdrachtgevers dat zijn.’

Duurder?
Hema zegt dat het in de nieuwe constructie per saldo niet duurder uit is. ‘Nee, het marketingbudget blijft hetzelfde.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie