‘Creativiteit is een driver voor ontwikkeling van technologie’

Creativiteit staat onder druk, ook in out-of-home, maar Ocean Outdoor-ceo Xavier Tilman ziet ook positieve ontwikkeling.

Innovatie, creativiteit en data & insights, daar draait het tegenwoordig om in out-of-home. De statische posters worden steeds meer afgewisseld met bewegende schermen waardoor de dynamiek verandert en de opties van adverteerders worden vergroot. Xavier Tilman nam vlak na de roerige coronaperiode vorig jaar het ceo-stokje over van Meindert van den Heuvel en Erwin Versluijs. Adformatie sprak hem bij het startschot van de nieuwe Ocean Outdoor Digital Creative Competition.

Het is crisis en het prijsmechanisme ligt op loer en dat is niet altijd goed voor creativiteit.

‘Het is logisch dat er door marketeers naar prijs wordt gekeken in deze markt en dat er meer aanbiedingen worden gedaan. Wij gaan uit van drie pijlers: innovatie, creativiteit en data & insights

Innovatie is voor ons de basis voor creativiteit. Als je naar buitenreclamelandschap tot tien jaar geleden kijkt, dan had je het vooral over posters die vervangen werden, heel statisch. De afgelopen tien jaar heeft de digitalisering doorgezet. Deep screen - 3D-animaties op digitale schermen - is daarvan een voorbeeld. Met posters kon je dat effect nooit realiseren. Nu kan Max Verstappen het scherm uit racen en een nieuw blikje Heineken worden geheven. Dat zijn de creaties die het medium zo mooi maken. Door al die voorbeelden te laten zien aan bureaus en door de Digital Creative Competition willen we stimuleren dat adverteerders voorbij dat plaatje met prijs gaan denken.’

Creativiteit staat onder druk, ook doordat reclamebestedingen tot achter de komma worden geoptimaliseerd.

‘Natuurlijk wordt buitenreclame ook ingezet voor bereik. Maar als je op een of twee locaties inzet op een echt creatief idee en dat ook me film op social zichtbaar maakt, dan zie de dat de campagne-impact vele maken groter is.’

Er is ook discussie over hoeveel digitale schermen mogen infiltreren in de openbare ruimte. Recent stuurden Groen Links en SP er nog een ingezonden brief over naar Trouw. Hoe sta jij in die discussie?

‘We hebben een verantwoordelijkheid in die openbare ruimte en ik ben ook absoluut geen voorstander van wildgroei te creëren. Wat onderbelicht is, is de onderliggende toegevoegde waarde die wij als buitenreclame-exploitanten bieden op financieel gebied. Gemeenten krijgen substantiële bedragen om het mogelijk te maken. Daarnaast worden voorzieningen zoals bushokjes onderhouden door de exploitant zelf. Als je tegen iemand in Amsterdam zegt dat ze 100 tot 150 euro per jaar meer moeten gaan betalen, dan denk ik dat mensen reclame niet zo erg vinden.

‘We willen wel meer zijn dan alleen een reclamebedrijf en in onze programmering iets toevoegen aan het publieke domein, variërend van calamiteitenberichtgeving en crowd control tot amber alerts. En dat kunnen ook uitingen zijn die op een andere manier tot nadenken stemmen.’

Hoe zie jij de toekomst?

‘De digitalisering zet door, maar er blijft ook een deel analoog. Ik denk dat belangrijkste driver voor verdere ontwikkeling van technologie toch creativiteit zal zijn. Adverteerders zetten dat op dit moment in gang rondom lanceringen. Uiteindelijk moet het komen uit de driehoek van merken, mediabureaus en creatieven.’

Heb jij of heeft jouw bureau hét grensverleggende campagne concept? Schrijf het uit op een A4’tje, bierviltje of op een servetje, stuur jouw idee in door deze te uploaden op de Digital Creative Competition Amsterdam pagina en maak kans om de winnaar te worden van de Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2022. Inzenden voor de Ocean Digital Creative Competition kan tot en met tot en met 6 mei. Bekijk

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie