De 5 C's van een succesvolle campagne via sociale media

Rich content delen, relaties aangaan of reacties opvangen zijn onvoldoende voor een ambitieuze marketeer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sociale-mediamarketing gaat naar een nieuwe fase toe. Een fase waarin we nuchter moeten bekijken wat we uit de sociale kanalen kunnen halen. De ROI weerklinkt vaker dan ooit in zomaar een marketingplan. Rich content delen, relaties aangaan of reacties opvangen lijkt niet voldoende voor een ambitieuze marketeer. 

Instrumenten en menselijkheid

Waar wij de laatste jaren doelloos sociale-mediaplatformen hebben geactiveerd, lijken wij de kern van sociale media kwijt te zijn geraakt. Sociale-mediacampagnes draaien vooral om relaties, likeability en vertrouwen. Keihard verkopen is gewoon minder succesvol in de dialoogkanalen en drukt (bestaande) relaties kapot.

De Amerikaan Brian Solis zegt over de toekomstige rol van sociale media: &;The Future of Everything? It’s About People Connecting with People&;. 

Totale eenling

Jouw socialcommunicatieve competenties zijn succesfactoren bij het gebruiken van sociale media. Volgens mediahistoricus, hoogleraar en journalist Huub Wijfjes, kan een mens zonder sociale netwerken eigenlijk geen mens zijn. &;Een mens is zonder sociale netwerken een totale eenling. Een mens is in principe een sociaal wezen. Er is altijd een behoefte om met anderen te communiceren. Anders weet je niet waar je heen gaat&;, aldus Wijfjes. De online communities zijn volgens de hoogleraar “De online warme omgevingen”. Social media marketing blijft een mix van channels en conversaties.

Een sociale-mediacampagne en 5 C&;s 

Wil je jouw social media campagne in het gareel houden, doe dan onderstaande 5 C&;s-check. De C&;s zijn de voorwaarden die een sociale-mediacampagne beïnvloeden en zijn geschikt als snelle briefing naar alle betrokkenen bij de campagne. Een sociale-mediamanager (en community manager) is continu bezig met het beheren van de mix van 5 C&;s.

Content

Zorg voor relevante content, zoals video&;s, afbeeldingen en dialogen, die je kan inzetten voor het opwekken van meer engagement in de social media. Een achter de schermen video, foto&;s van de prototypes van het product en humoristische dialogen over de productlancering, zorgen als snel voor engagement.

Context

Zorg voor de juiste context door de juiste combinatie van content en channels in te zetten. Een instructievideo naar YouTube - en wellicht deels naar Pinterest en Instagram -zorgen voor een groter bereik. Discussies en crowdsourcing kunnen goed via Twitter of LinkedIn of via een blog worden opgewerkt. Foto&;s doen het ook goed op Facebook.

Channels 

De channels gaan over de keuze van de sociale-mediakanalen en ook het beheer hiervan. Zo kun je Twitter inzetten voor sociale-media-care en Instagram voor het (laten) delen van belevingen. Pinterest is geschikt voor productbranding en LinkedIn voor "zware"  discussies.

Conversatie 

Conversatie (en care) is het proactief en reactief omgaan met de sociale-mediarelaties en andere vormen die openlijke betrokkenheid en interactie bevorderen. Na het delen van de juiste content in het juiste kanaal dient de context een vorm van conversatie op te wekken. Soms is hier nog extra actie voor nodig door bijvoorbeeld bewust volgers en communityleden aan te spreken over de (door)gedeelde content.

Conversie 

Conversie is het managen van doelen en het beoogde resultaat. Zorg dat je regelmatig je campagne evalueert aan de hand van je doelstellingen: is het aantal likes behaald op Facebook, zijn er genoeg ideeën binnengekomen via de crowd op LinkedIn, zijn er genoeg whitepapers aangevraagd op de blog? 

Het 5C-model is de aanzet tot het planmatig inzetten van social media. Het is afkomstig uit het  van Patrick Petersen 

 

Advertentie
advertisement

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie