De ideale plek

Waar kan ik mijn product het beste verkopen? Om deze vraag draait het bij geomarketing, een relatief nieuw instrument dat het midden houdt tussen statistische analyse, databeheer, cartografie en gewoon marketingonderzoek. Steeds meer sectoren maken er gebruik van.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorafgaand aan de lancering van een nieuw product precies vaststellen welke marktsegmenten over- en onderpresteren, of per filiaal de omzetdoelstelling bepalen. Het kan allemaal met geomarketing. Banken en autofabrikanten zijn al helemaal 'om'. En het valt te verwachten dat andere sectoren spoedig zullen volgen. Geomarketing lijkt het instrument van de (nabije) toekomst: het benut de mogelijkheden van geavanceerde technieken zoals datamining en business intelligence, het is in allerlei situaties toe te passen en het is nauwkeurig. Maar, voor alle duidelijkheid, het opstellen van een 'gedragsgebonden geografische kaart' is bepaald geen peuleschil. Alles staat of valt met een goede informatieverwerking. Wie aan geomarketing wil doen kan dan ook het beste een gespecialiseerd bureau inhuren. Zo'n bureau verzamelt niet alleen gegevens over aanbod, vraag, economische en stedelijke omgeving, infrastructuur en bereikbaarheid, maar ook over de herkomst van de klanten, en het geeft zo nodig indicatoren over de prestaties van de verschillende vestigingen. Op de aldus ontstane data worden een aantal statistische instrumenten losgelaten, en voilà: je hebt het antwoord op de vraag waar je je product met het meeste succes kunt afzetten, of andersom: wat voor soort product je op een bepaalde plek het beste kunt verkopen. Ook toekomstige klanten kunnen met geomarketing in beeld worden gebracht. En dat alles desgewenst tot op de postcode nauwkeurig.

< SIZE=1>bron: Marketing Management<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie