De radio dj is morsdood

Doordat radio zo oud, gefragmenteerd en geformatteerd is, maken radio dj's niet meer het verschil.

3FM-dj Rámon Verkoeijen
ANP

Rámon Verkoeijen is terug. Wie? Enkele weken geleden berichtten werkelijk alle media dat Rámon Verkoeijen terug is op 3FM. Van Nu.nl tot RTL Boulevard, van het AD tot De Limburger. Wat heb ik gemist? Ik vroeg wat om me heen. Wie is Rámon Verkoeijen? Niemand kon het me vertellen. Op het Instagramaccount van Rámon Verkoeijen ging het vooral om Rámon Verkoeijen. Op elke foto is Rámon Verkoeijen zelf te zien met nietszeggende boodschappen.

Na wat online speuren was te lezen dat Rámon Verkoeijen in 2002 als radio dj begonnen is bij Radio Venray. En dat is gelijk het hele probleem van Rámon Verkoeijen. Radio dj's die in deze eeuw begonnen zijn, komen via het medium radio niet meer boven het maaiveld uit. Inmiddels is radio volledig geformatteerd, waardoor dj's nietszeggende opvulling zijn geworden tussen plaatjes door. Naast de dwangbuis van het format speelt ook de enorme fragmentatie een rol. Rámon Verkoeijen zal met een paar uurtjes op 3FM, dat een zenderaandeel heeft van 3 procent, een grote onbekende blijven.

Jongeren haken af

Een andere zwaarwegende factor die meespeelt, zijn jongeren en radio. In de vorige eeuw produceerde de jongerencultuur bekende radio-iconen als Jeroen van Inkel, Adam Curry, Edwin Evers, Rob Stenders en Erik de Zwart. Echte radio dj's. Voorgebracht uit radiopiraten of lokale omroep. Ze deden in de basis niets anders dan plaatjes aankondigen. En soms mochten ze een muziekprogrammaatje op televisie doen. Deze dj's konden nog het verschil maken voor het marktaandeel van een radiozender. Daar vlak achteraan kwam nog de generatie van onder meer Giel Beelen en Gerard Ekdom die door Serious Request ook nog wat roem vergaarde. Iedereen die daarna nog radio dj werd, is een Rámon Verkoeijen.

Het probleem is dat de jongeren die radiohelden vereerden, zijn afgehaakt. Het dagbereik onder tieners liep de afgelopen zeven jaar alleen al terug van grofweg 60 naar 40 procent. Voor de twintigers is het dagbereik ook net zo hard afgekalfd als het ijs op de poolkappen. Laat staan als je de analyse over dertig jaar zou gaan maken.

Talent op de radio groeit op in sociale media en op televisie

De talenten die van vandaag de dag opvallen en succesvol zijn op radio zijn geen radio dj. Marieke Elsinga die mede de ochtendshow van het meest succesvolle radiostation QMusic presenteert, is geen dj. Ze is een entertainer die bekendheid verwierf bij RTL Late Night en weet ook Instagram te bespelen met ongeveer een half miljoen volgers. Ook Bram Krikke is geen radio dj, maar werd eerst groot op Youtube en Instagram waar hij bijzondere content maakt die hem een miljoen volgers oplevert. Dat is een groter bereik dan hij met zijn radioprogramma op QMusic scoort. En dat zijn er heel wat meer dan de 13.000 die zitten te kijken naar de postzegel van Rámon Verkoeijen. Ook Wilfred Genee is een exponent van een nieuwe lichting radiopresentatoren.

Kortom, de mensen op radio van nu hebben een echt talent om mensen te vermaken. Ze zijn een personal brand die radio als slechts een van de kanalen zien om publiek te bereiken, naast sociale media en televisie. Elsinga en Krikke hebben tegenwoordig mensen met minder talent, ook wel radio dj's genoemd, naast zich zitten voor de techniek. De radio dj van weleer is morsdood. En hij heet Rámon Verkoeijen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Arno van Welzen
Misschien heeft het ook wel met persoonlijkheid te maken... Stenders, Curry & Van Inkel, Evers, Giel, Ekdom koppelen een ongelofelijk hoeveelheid muziekkennis en muziekliefde aan een sterke en interessante persoonlijkheid. Kom tegenwoordig nog maar eens om het eerste, laat staan het tweede. Over de combinatie hoeven we het dan al helemaal niet te hebben. De DJ is niet dood, de DJ wordt niet meer geboren.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Arno van Welzen
En voordat je het weet, zit je opgescheept met de Sander Lantingas van deze wereld...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie