Viral van de Week: dé top-virals van 2021 op een rij

Social media-bureau Dorst & Lesser kiest de viral van de week. Impactvolle, scroll-stopping content, die de doelgroep in het hart raakt.

Het einde van het jaar is weer aangebroken. De pandemie heeft een enorme boost aan de online wereld gegeven, meer mensen bevinden zich op social dan ooit. Marketeers wisten daar handig gebruik van te maken. 2021 telde genoeg spraakmakende gebeurtenissen om te zorgen voor een goede lijst virals. De meest indrukwekkende, emotionele, wakker-schuddende en grappigste virals van 2021 vind je hier.

Advertentie
advertisement
Bernie Sanders

Bernie is overal

Tijdens de inhuldiging van president Joe Biden in het Witte Huis was het Bernie Sanders, democratische senator en ex-presidentskandidaat, die enkele dagen later viral ging. Het beeld van Sanders, zittend op een klapstoeltje met benen en armen gekruist, was een ‘mood’ waar velen zich in konden vinden. Binnen een paar dagen resulteerde dit in bergen memes en inhakers.

Selfie-video van Rutte

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen kwamen allerlei tweets en posts voorbij van partijleiders met hun campagneslogans. Mark Rutte deed hier echter niet aan mee. Hij ging namelijk met zijn simpele selfie-video heel het land door waarin hij zei dat hij “niet weer zo’n politicus is die je vertelt op wie je moet gaan stemmen”. Het campagneteam van de VVD heeft goed nagedacht over deze geniale zet, wat zorgde voor een positieve uitslag van de verkiezingsstrijd. Well done!

Mark Rutte in zijn selfie-video voor de Tweede Kamerverkiezingen

Poparazzi

Een opvallende hype was de nieuwe Poparazzi app. Een app die zich afzet tegen de huidige sociale feeds vol bewerkte foto’s. De app draait vooral om het verspreiden van empathie en accepteert geen selfies. Het profiel kan alleen gevuld worden met foto’s die vrienden van je maken; zonder filters, bewerkingen, zichtbaar aantal volgers of captions. Zal Poparazzi zich in 2022 nog verder ontwikkelen en de druk wegnemen om Insta-perfect te zijn?

Coca Cola? Nee, Agua!

Weet je het nog? Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie de flesjes cola opzij zet en vervangt voor water? Veel merken, zoals Action & Bol.com, haakten humoristisch in op deze actie van Ronaldo. Ook Renee Watzema van Rumag zorgde voor duizenden views met zijn video.

Heineken: The Night is Young

Nou eigenlijk… niet echt. Heineken schudde de boel flink op met zijn nieuwe commercial; the night belongs to the vaccinated. De commercial heeft voor veel ophef gezorgd, met name op Twitter. In de video is een typische uitgaans-setting te zien, maar dan met ouderen die hun dansmoves uit de kast halen. De video eindigt met de boodschap: ‘The night belongs to the vaccinated. Please join them’. Uiteraard wordt dit standpunt niet door iedereen gewaardeerd. Op Twitter gaat de discussie los en ontstaat zelfs de hashtag #boycotheineken.

Heineken: The Night is Young

Squid Game is On!

Op social kon men er niet omheen; de nieuwste Zuid-Koreaanse hit-serie Squid Game. De serie is viral gegaan op TikTok en werd bij menig merk en influencer gebruikt als inhaker, zoals bij Heineken. Vooral aflevering 3: ‘The man with the umbrella’ heeft voor veel inhaak-content gezorgd. Het doel in deze aflevering was om met een naald een koekje zo snel mogelijk uit de vorm te krijgen. Ook Bol.com kwam daarom met een leuke inhaker, waarbij naalden worden voorgesteld als je eerdere interesse toonde in uitsteekvormpjes.

We’ll plant 1 tree for every pet picture

Instagram introduceerde dit jaar een nieuw soort sticker; de ‘Add Yours’. Met de deze Instagram Story-sticker voeg je als gebruiker zelf een foto toe aan een bestaande reeks foto’s of video’s over een onderwerp, aangegeven in de sticker. Velen werden overladen met foto’s van huisdieren op hun Instagram Stories doordat miljoenen mensen massaal een foto deelden met de sticker: ‘We’ll plant 1 tree for every pet picture’. Maar wie zat er achter deze actie? Dat was, hoe kon het ook anders, Plant A Tree Co. De sticker werd ingezet om aandacht te vragen voor het milieu, maar zoveel belangstelling hadden zij niet verwacht. De sticker werd verwijderd nadat zij zichzelf ook gingen afvragen hoe zij deze miljoenen bomen zouden moeten gaan planten. Als tegemoetkoming startte Plant A Tree Co. een inzamelingsactie welke meer dan 500.000 euro opleverde. 

Plant a tree

Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, kiest wekelijks de viral van de week.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie