De verkoop van NRC en waarom nrc.next het einde van het jaar niet haalt

Een bleeder in het pakket levert een negatieve verkoopwaarde op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Egeria, de eigenaar van NRC Handelsblad, heeft een investment window van 5 jaar. Ik heb begrepen dat investeerders hun inleg na 5 jaar, hopelijk met een rendement van 20% per jaar, kunnen terugkrijgen. Dat geld moet er dan wel zijn en daarom worden ventures na 5 jaar weer van de hand gedaan. Zo ook NRC Media, .
 
Een paar weken voordat Egeria Lux et Libertas indertijd kocht, deed Joris Luyendijk nog een interessant en dringend beroep op de abonnees om de krant te kopen. Hij was te laat met zijn idee. Nu echter is er meer tijd omdat de verkoop, onder druk van de publicatie in Adformatie, al is aangekondigd. Ik begrijp dat er een aantal partijen bezig is en dat het bedrijf 40 tot 50 miljoen moet opbrengen.
 
Dat geld moet een rendement opleveren van laten we eens zeggen 10% en de onderliggende waarde moet groeien door het rendement te verhogen. Dat kan door omzetgroei of kostenreductie. De kosten van de financiering zijn dus in elk geval 4 tot 5 miljoen en drukken op de exploitatie van de krant(en). Met de rendementsverbeteringen die zullen worden nagestreefd, kan daar nog wel 4 tot 5 miljoen bijkomen, waardoor er zomaar een miljoen of 10 aan kosten voor het eigenaarschap aan het maken van de krant kan worden onttrokken. Daar kun je toch al snel 100 journalisten langere en betere stukken voor laten schrijven.
 
Wordt lezer eigenaar NRC?
Het is al een aantal keer aan de orde gekomen de afgelopen weken, maar het idee van Joris zou nu serieus kunnen worden onderzocht. Dat heeft groot een aantal voordelen. Je zou het kunnen financieren met obligaties met een rendement van 5%. Dat verlaagt de kosten van het kapitaal met 2,5 miljoen euro. 
Daarnaast hoeft er geen extra rendement te worden gemaakt en kunnen omzetgroei of grotere kostenefficiëntie direct worden aangewend om de journalistieke propositie te versterken. Het bedrijf heeft op die manier ook geen aandeelhouder met andere dan journalistiek motieven. Daarnaast is de zo belangrijke lezer-bladbinding ijzersterk, die lezer is namelijk mede-eigenaar. Voor de lezer is het een zeer goedrenderende deelneming in een fantastisch bedrijf.
 
Nu Nederland toch gidsland is op het gebied van journalistiek en allerlei prachtige nieuwe modellen introduceert, kunnen we dit mooi toevoegen als een revolutie in de eigendomsdynamiek in de media.
 
Nrc.next
Dan nog een andere reflectie op de verkoop van Lux et Libertas. Dat is een beetje een wilde gedachte, maar ik wil hem graag gedeeld hebben. Nrc.next verloor vorige jaar 30% van zijn lezers en het kan niet veel anders dan dat de titel nu verlieslatend is. 
Een uitgeverij wordt verkocht op basis van een multiple van de winst, vaak ergens tussen de 5 en 10. Dat betekent dat 100.000 euro winst, 500.000 tot 1 miljoen aan verkoopwaarde oplevert. Het is daarom in een jaar van verkoop erg aantrekkelijk om alle secretaresses de laan uit te sturen, dat levert dan 5 tot 10 keer hun salariskosten op. 
Als er een bleeder in het pakket zit, dan levert dat een negatieve verkoopwaarde op. Stel dat nrc.next 1 miljoen verlies maakt (puur hypothetisch), dan scheelt dat 5 tot 10 miljoen. Dat is makkelijk op te lossen, namelijk door de uitgave te stoppen, want dat levert veel geld op. 
Ik zeg niet dat dit allemaal waar is, ik weet wel dat dit soort cynisme een rol speelt bij mensen die rendementen verlangen. We zullen het zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie