Digitaal bereik in 2020: forse groei Netflix, NPO Start, Spotify, Amazon

GfK bracht in kaart hoe ons digitale gedrag er in coronajaar 2020 uitzag.

123RF

Corona heeft veel impact gehad op ons dagelijks leven. We hebben meer tijd in huis doorgebracht, zijn massaal gaan thuiswerken en studeren en zijn meer online gaan shoppen. Allemaal voorbeelden die invloed hebben gehad op ons digitale gedrag. Welke online videodiensten, social media, nieuwssites, fitness & sportdiensten, muziekdiensten hadden het meeste bereik op pc, laptop, smartphone en tablet? GfK heeft in kaart gebracht hoe ons digitale gedrag er in coronajaar 2020 uitzag.

Advertentie
advertisement

YouTube behoudt koppositie

In december 2020 zijn online videodiensten veelvuldig bezocht: Netflix werd online door 5,8 miljoen personen gebruikt en ook NPO Start steeg naar een online bereik van meer dan 5,2 miljoen personen. Gezamenlijk bereikten de videostreams van Nederlandse publishers en broadcasters (waaronder DPG Media, Ster, RTL, Talpa en Streamads|ShowHeroes streams) 12,1 miljoen personen in december. 

Van de online videodiensten behoudt YouTube de koppositie met 87 procent (12.786.000 personen, leeftijd 13 jaar en ouder). NPO Start bereikte meer dan 36 procent van de Nederlanders op hun smartphone, tablet en/of PC/Laptop. Ook Videoland (2,2 miljoen personen, 15 procent) en Amazon Prime Video (1,2 miljoen personen, 9 procent) groeien duidelijk verder ten opzichte van een jaar eerder. 

Gfk20201

Facebook minder populair onder jongeren

Bij de sociale mediamerken voeren Facebook en Instagram ook in 2020 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit opnieuw sterk: het sociale mediaplatform bereikt in december 69 procent van de Nederlanders (leeftijd 13+), ten opzichte van 57 procent in 2019. 

Ook TikTok maakt een sterke groei door en bereikt in december 16 procent van de Nederlanders (leeftijd 13+). Er is een duidelijke daling in de intensiteit van het gebruik van de Facebook app onder jongeren (13-24 jaar): het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 51 procent in december 2014 naar 25 procent in december 2020. De apps van Instagram, TikTok en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren op hun smartphones. 

GFk2

Amazon groeit, Bol.com blijft de nummer 1 

De Nederlandse online retailer Bol.com behoudt haar koppositie (79 procent) en Coolblue (31 procent) stijgt in bereik ten opzichte van een jaar eerder. Amazon heeft de introductie van haar Nederlandse website in een jaar tijd de sterkste online groei doorgemaakt van 27 naar 45 procent.  

De race tussen NOS, AD en NU.nl

In coronajaar 2020 volgden veel Nederlanders het nieuws op de voet. Bijna negen op de tien Nederlanders gebruikte hier weleens een nieuwssite en/of nieuwsapp voor zo blijkt uit de meest recente cijfers van het onderzoek Trends in Digitale Media 2020. Onder de nieuwsmerken is NOS in december 2020 het meest bezocht (56 procent), net voor AD (55 procent). Ook NU.nl behaalt meer online bezoekers en groeit naar 52 procent. Telegraaf en RTL nieuws volgen met 39 procent bereik.

Spotify veruit grootste online muziekdienst 

In december 2020 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 30 procent van de doelgroep 25-54 jaar met website en app. Spotify stijgt ook verder en blijft met een aandeel van 57 procent de grootste online muziekdienst. Spotify bereikte maar liefst 4.039.000 personen van 25-54 jaar waaronder 1,4 miljoen personen met een Premium abonnement zonder reclames. Talpa Digital Audio heeft in december zijn hoogste maandbereik met 26 procent in deze doelgroep.

4gfk

Fitness- en sportdiensten in trek 

Het bereik van Google Maps kent in 2020 een grillig verloop door de coronamaatregelen. Eind maart daalde het gemiddelde dagbereik van zo’n 25 naar een dieptepunt van 15 procent. Eind juni is het niveau na versoepeling van de intelligente lockdown weer volledig hersteld. Echter met de ingang van de nieuwe maatregelen in het najaar is het dagbereik met zo’n 20 procent weer lager dan in normale tijden.  

Daarnaast is het opvallend dat het bereik van fitness- en sportdiensten zoals Strava, Fitbit en Garmin gestegen is in 2020. 

Online smartphonegebruik hoogst onder jongeren 

In 2020 is het belang van de smartphone verder gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder wordt 62% van alle bezoeken besteed op de smartphone. Ten opzichte van eerdere jaren is die stijging op smartphone zowel ten koste gegaan van bezoeken op de pc/laptop als op tablets. 

Het online smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) ook verder gestegen. Zij besteden het hoogst aantal bezoeken op hun smartphone, maar liefst 71 procent. Onder 35-49 jarigen is tweederde van hun online bezoeken op de smartphone geweest. Onder vijftigplussers is het online bereik op smartphone en tablet stabiel gebleven en zij maken relatief gezien ook het minst gebruik van deze mobiele apparaten. 

Zie ook hier.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie