Dit is het begin van een spannende radioherfst

De drie belangrijkste topics voor de komende vier maanden.

123RF

De zomer is voorbij (welke zomer?), het wordt ook op radiogebied een hete herfst.

De drie belangrijkste topics voor de komende vier maanden, in willekeurige volgorde.

Advertentie
advertisement

Noodverlenging FM-frequenties

In een recent artikel op Adformatie is duidelijk dat het verzoek van de Vereniging voor Commerciële Radio VCR eigenlijk een averechts effect heeft. Immers, de berekening van de verleningsprijzen pakt wel heel negatief uit, men moet juist veel meer betalen.

Het is spannend wat er nu gaat gebeuren, immers zou het verlengingsbesluit van staatssecretaris Keijzer voor 1 september getekend moeten worden.

Er zijn eigenlijk 2 opties:

  • De staatssecretaris volgt het juridische advies op van haar ambtenaren, dat een lager bedrag niet marktconform is waardoor er sprake is van ongeoorloofde staatssteun
  • Buigt ze toch voor de Tweede Kamer en vraagt de stations om een lager bedrag voor de komende jaren.

In dat laatste geval zal ongetwijfeld een juridisch steekspel volgen. Niet alleen van partijen die nu azen op een FM-frequentie, maar dan komt ook ‘Europa’ om de hoek kijken. Want het gaat niet alleen over de Nederlandse wetgeving (Telecomwet), maar dus ook met EU-regels over staatssteun.

Herstel radiomarkt

Na de juichverhalen over de aantrekkende markt van bestedingen op televisie is het even afwachten over de eerste halfjaar cijfers van radio. In het eerste kwartaal was er een lichte stijging te zien ten opzichte van Q1 2020, de verwachting is dat in Q2 een duidelijk stijging gerealiseerd is. Overall zal de radiomarkt zeker aantrekken ten opzichte van 2020, maar nog niet op het niveau van 2019 uitkomen. Maar nu televisie bij een aantal exploitanten in september al volledig uitverkocht is, kan dit een bijkomend voordeel zijn voor een sneller herstel van de radiobestedingen.

De strijd om de nummer 1-positie

Op basis van de nieuwe luistercijfers van juni-juli blijft de strijd om de nummer 1 positie als overall marktleider spannend. Qmusic komt weer wat dichter bij NPO Radio 2, maar is ze nog niet voorbij.

Want NPO Radio 2 is toch iets taaier dan menigeen had verwacht. Ondanks het vertrek en gemis van radio-iconen Rob Stenders en Ruud de Wild verliest de zender ten opzichte van een jaar geleden maar 0,2 procent zenderaandeel bij 10+ en blijft ze stabiel ten opzichte van de vorige meting. Qmusic stijgt wel met 0,2 procent maar blijft nog 0,2 procent verwijderd van de eerste plaats.

Evert Bronkhorst, strategy director dentsu

Plaats als eerste een reactie

Advertentie