EMS: welvarende Europeaan kijkt minder tv en is meer online

Het mediadieet van de welvarende Europeaan ziet er als volgt uit: hij leest 56 minuten per dag print (-7 minuten sinds 2010), hij kijkt 129 minuten tv (-2 minuten sinds 2010) en hij is 73 minuten per dag online (+10 sinds 2010).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Verder is inmiddels 90 procent van de meest vermogende Europeanen in het bezit van minstens één mobiel apparaat zoals een smartphone, tablet, e-reader of laptop.

Dat blijkt uit de laatste European Media Survey () die gisteren werd gepubliceerd. In het onderzoek - gedaan in 21 landen/volwassenen gebaseerd op hun inkomen - wordt voor het eerst in 18 jaar gekeken naar hoe digitale platforms gedragspatronen verandert. Hoewel de online mediaconsumptie van rijkere Europeanen snel groeit, spedneren ze nog steeds de meeste tijd aan offline media. Bij print (dagbladen, magazines) is nu 31 procent van de mediaconsumptie digitaal. Van live televisie wordt 11 procent online bekeken en 22 procent van radio luisteren gebeurt online.

De tijd die gespendeerd wordt op sociale media groeit wel, maar is nog altijd 'slechts' 15 minuten per dag. Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter zijn de meest gebruikte sociale netwerken.

Meest gelezen en bekeken
De meest gelezen businessdagbladen zijn the Financial Times (eerste), gevolgd door International Herald Tribune en Wall Street Journal. Bij de businessweekbladen staat Time bovenaan, gevolgd door The Economist en Newsweek. Bij de maandbladen is National Geographic Magazine het populairst. De 'rijken' kijken het meest naar CNN (wekelijks bereik van 16,8 procent); daarna komen Sky News (16.1%) en Euronews (14%).

Als het gaat om 'general entertainment' op tv dan staat Eurosport (wekelijks bereik 25,6%) bovenaan, gevolgd door MTV (24.2%) en Discovery Channel (21.9%).

Eurosport staat ook bovenaan bij internationale websites (maandelijks bereik van 12,3%). CNN en National Geographic (allebei 11,7%) volgen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie