Eric-Jan Vis naar MarketingReport: 'Ik denk altijd twee stappen vooruit'

Eric-Jan Vis (59) stapt over van Lukkien naar MarketingReport. Vanwaar deze move en wat gaat hij nu echt anders doen?

Eric-Jan Vis in Cannes (2019).

Vis start in april in zijn nieuwe rol als partner (samen met Bas Vlugt en Peter Wybenga) en salesdirecteur van MarketingReport. Hij gaat zich richten op de verkoop van partnerships voor de nieuwssite en events als Cross Media Congres en Media100. Slechts een jaar werkte Vis hiervoor als salesmanager voor Lukkien. Contract niet verlengd, vanwege onvoldoende omzet, aldus Vis. 'Ja, natuurlijk is dat jammer. Maar zoals dat zo mooi heet gaat er bij iedere gesloten deur een andere open. En dat was bij mij niet anders. Ik ben afgelopen maand meermaals gebeld door allerhande media- en reclamebureaus voor freelance klussen. Maar het mooiste aanbod kwam van MarketingReport.'

Prettig eigenwijs

Bas Vlugt omschrijft zijn kersverse collega als ‘een prettig eigenwijze man’. Ziet Vis dat zelf ook zo? ‘Heel simpel: een journalist (Vlugt, red.) denkt totaal anders dan een salesman. Soms doe ik een stapje terug om er vervolgens twee vooruit te maken, waar Bas denkt: wat doe jij nou? Bas en ik kennen elkaar al langer en weten wat we aan elkaar hebben. Peter (Wybenga, red.) ken ik nog minder goed, maar de klik is er nu al. En doordat we alle drie partner zijn, zijn de lijntjes veel korter dan ik normaal gewend ben. Dat is prettig werken.’

Voet tussen de deur

Eric-Jan Vis heeft een lange staat van dienst als salestijger in de vakjournalistiek. Zo werkte hij van 1991 tot 2013 als commercieel directeur voor Adformatie, waarna hij de overstap maakte naar MarketingTribune, plus een kort uitstapje naar het Nationaal Publiciteits Bureau. Wat gaat hij nu voor MarketingReport anders doen? 'Dat zit ‘m noodgedwongen in minder face to face-contact. Het heeft er ook mee te maken dat ik geen fysiek product heb aan te bieden, waar ik in het verleden met een Adformatie onder de arm en voet tussen de deur bij alle reclamebureaus kwam binnenvallen. Bijkomend voordeel is dat ik genoeg meters heb gemaakt en vrijwel iedereen in het vak mij kent. Dat helpt.' Vis heeft de gunfactor? 'Nouja, dat moet de klant maar zeggen. Maar het wordt weleens geroepen, ja. Het helpt ook dat ik wezenlijk geïnteresseerd ben in het reclamevak. Als een klein bureau de pitch van een groot merk wint, kan ik daar enorm van genieten.'

Wat brengt de toekomst voor de 59-jarige Vis? Is dit zijn laatste kunstje? 'Dat sluit ik niet uit. Ik was van plan de laatste jaren te gaan freelancen, totdat MarketingReport voorbij kwam. Voorlopig zit ik hier goed.'

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie