Hoe Nederland het Eurovisie Songfestival tot een interactieve ervaring gaat maken

Oproep aan Nederlandse bedrijven: dien je oplossing in om het Eurovisie Songfestival 2020 een onvergetelijke experience te maken!

Eurovisie-winnaar Duncan Laurence
ANP Foto - Robin van Lonkhuijsen

Tekst: Marlies van de Meent-Hakvoort

De kracht van live is groot. Kijk alleen al naar de top 16 meest bekeken programma’s in juni: 12 programma’s waren live. Maar niet alleen live televisie brengt mensen samen. Ook via Facebook, Instagram, YouTube en Twitch komen mensen samen.

Zo kijken duizenden mensen live mee naar de game avonturen van de Nederlandse Twitch-ster ShannaNina (Shanna Zwart). GeenPeil ging op de verkiezingsavond veel langer door met het streamen van duidingen van Maurice de Hond dan de omroepen op lineaire televisie. En Fox wist met een livestream met steracteur en regisseur van The Walking Dead maar liefst 600.000 fans te bereiken via Facebook Live. Een paar cases die de revue passeerden tijdens het Cross Media Café Live is life van Media Perspectives en Beeld en Geluid.

Advertentie
advertisement

Lessen

Enkele lessons learned van deze succesvolle cases? Breng iets nieuws en doe het goed, bouw een programma en ‘keep it simple’, blijf actief anders vergeten je kijkers je en betrek het publiek vooraf, tijdens en achteraf. De meeste van deze tips gelden echter ook voor televisieprogramma’s, al lenen digitale platforms zich beter voor interactie.

Dat lineaire televisie per definitie niet interactief is klopt overigens niet helemaal. Nederlandse bedrijven als Angrybytes, 24i, Elastique en Ex Machine pionieren al jaren met innovatieve projecten om de interactie rondom televisieprogramma’s te vergroten. Bijvoorbeeld bij het meespelen met de Nationale IQ test van BNNVARA, de thuiscoach app van The Voice of de second screen app van Wie is de Mol.

Innovatiekracht

Maar je kunt verder gaan, door gebruik te maken van micro-voting (je stemmen verdelen over meerdere kandidaten i.p.v. maar 1 like te mogen geven), co-streaming (iets streamen parallel aan de uitzending, bijvoorbeeld met commentaar van je favoriete vlogger) en audience integration (waarbij je de mensen die op afstand kijken terugziet in de uitzending). Ex Machina doet dit al in het buitenland.

Welk live event leent zich bij uitstek om onze Nederlandse innovatiekracht te tonen aan de rest van de wereld? Welk groot evenement is op dit moment het gesprek van de dag en wordt in Rotterdam of Maastricht georganiseerd? Juist – het Eurovisie Songfestival.

Ervaring vergroten

Ex Machina’s Jeroen Doucet schreef een spraakmakende column over hoe we het Eurovisie Songfestival interactiever kunnen maken en wat daarvoor nodig is. Hij ziet het vooral als een kans voor de Nederlandse video-industrie en daar ben ik het helemaal mee eens. Het is daarom een goede zaak dat NPO een call heeft uitgeschreven voor innovatieve oplossingen die de ervaring van kijkers en fans vergroten.

Bedrijven hebben tot 19 augustus om hun ideeën in te dienen. Voor 1 september zal een short list van 10 bedrijven worden opgesteld. Die 10 worden uitgenodigd voor een event in september. Daar zullen uiteindelijk maximaal 3 bedrijven worden geselecteerd die hun oplossing ook kunnen implementeren. Hiervoor is per bedrijf een bedrag van € 35.000 beschikbaar.

Veel te mager

Op het moment van schrijven zijn 26 oplossingen ingediend, waarvan vijf uit Nederland. Dat is nog veel te mager als je kijkt naar de innovatieve cases die ons land rijk is! Dus: innovatieve makers, digitale pioniers en concept goeroes – laat je creativiteit de vrije loop en dien je oplossing om het Eurovisie Songfestival 2020 een onvergetelijke experience te maken.

 

Marlies van de Meent-Hakvoort is communicatiemanager bij Media Perspectives

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie