Facebook valt YouTube aan, nieuws rondom TikTok en Snapchat en de Instagram top 100

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal!

Facebook versus Youtube 🥊

Dat Facebook graag de grootste is en wil blijven, is natuurlijk geen nieuws. Maar volgens een publicatie van TechCrunch is Facebook nu ook van plan om muziekvideo’s te publiceren. Een serieuze poging dus om YouTube buitenspel te zetten.

Het socialemediaplatform gaat automatisch muziekvideo's publiceren op de Facebook-pagina als de artiest niet voor 1 augustus meldt dit niet te willen. Als de artiest besluit de muziekvideo's niet op zijn Facebook-pagina te willen, maakt Facebook een aparte pagina aan waar de video's alsnog gepubliceerd worden.

Het schijnt dat Facebook artiesten al op de hoogte heeft gebracht en zelfs al deals met platenlabels heeft gesloten. In december kwam het nieuws al naar buiten dat Facebook in onderhandeling was met Sony, Universal en Warner. We zijn benieuwd hoe dit zich ontwikkelt!

Advertentie
advertisement

TikTok hoogste binnenkomer top 100 waardevolste merken 📈

Ondanks de kritieken op de dataverzameling van het razend populaire platform, is er toch een opsteker voor TikTok. Het is namelijk de hoogste binnenkomer in de top 100 waardevolste merken en bekleedt nu plek 79.

Dat blijkt uit het 2020 BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands dat WPP en Kantar onlangs lanceerden. TikTok tikt inmiddels een waarde van 5 biljoen (!) dollar aan. Amazon blijft met een groei van 32% de lijst aanvoeren, wat goed is voor één derde van de merkgroei van de hele top 100. It pays to be a techy!  

Snapchat leent van TikTok 🤞

Snapchat ziet dat TikTok onder vuur ligt en ziet kansen. Het platform met meer dan 230 miljoen actieve gebruikers is bezig met het testen van dezelfde verticale veegnavigatie. Hoewel Snapchat traditioneel de inspiratiebron was voor ontwerpwijzigingen in andere socialemedia-apps, zijn de verticale veegbewegingen van TikTok te populair om niets mee te doen.

De nieuwe implementatie van Snapchat voor scrollen die openbaar is te zien in de Discover-feed sluit momenteel verhalen van vrienden uit. Gebruikers kunnen de weergave op volledig scherm ook verlaten door naar links of rechts te vegen, in tegenstelling tot Snapchat Stories, waarbij het gebaar wordt gebruikt om van het ene verhaal naar het andere te gaan.

Na de door de overheid opgelegde beperkingen in India, wordt TikTok geconfronteerd met de mogelijkheid om ook in de VS, Hong Kong en Australië te worden verbannen. Dit kan dus een nieuwe kans zijn voor concurrenten zoals Snapchat om populariteit te winnen.

Snapchat

De best scorende bedrijven op Instagram 🔥

Elk merk zit tegenwoordig op Instagram. Maar of elk account on point is, is nog maar de vraag. Daarom heeft Somention de Instagram top-100 gemaakt.

De lijst bestaat uit Nederlandse merken en internationale merken met een Nederlands account. Hoe ze de winnaars bepaald hebben? Door te kijken naar de totale fanbase en de hoeveelheid reacties en likes.

De top drie bestaat uit: Bol.com, de Efteling en het Van Gogh Museum. Naast de grote namen staan er ook een aantal lokale merken in. Zoals de Rotterdamse barbier Schoren en Lemon Tree, een restaurant uit Deventer. Het hele onderzoek vind je hier!

bol.com is de winnaar van de Instagram top 100 Nederland

Blauw Gras is één van de eerste dedicated social content-bureaus en praat lezers wekelijks bij.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie