FashionFriday #9: Europese running experience maakt Diadora winnaar

Diadora brengt producten op een bijzondere manier onder de aandacht: 70 hardlopers, 10 landen en 1500 kilometer

Met ons Social War onderzoek meten wij wekelijks het engagement van meer dan zeventig fashion merken op onder andere Facebook. De top 3 van week ziet er als volgt uit.

  • Diadora
  • WE Fashion
  • Harrods

 

Diadora motiveert
Met maakt Diadora duidelijk dat zij hun producten op een bijzondere manier onder de aandacht kunnen brengen. In een indrukwekkende videocommercial volgt Diadora het traject van 70 hardlopers door10 landen over1500 kilometer, dwars door Europa: van het Diadora HQ in Italië tot het eindpunt in Barcelona.

De hardlopers vormen een dwarsdoorsnede van de bevolking. Alle rangen, standen, geloven en generaties komen voorbij. Ze leggen een route af die dwars door bossen, steden en berggebieden gaat. En dit allemaal om een paar schoenen in Barcelona af te leveren.

De video laat ook een onderliggende boodschap zien. Het gaat niet alleen om de levering van een paar schoenen. Het verenigt ook mensen voor een gezamenlijk doel. Het zijn verschillende mensen met één drive en één passie. En natuurlijk één liefde, voor sport. Ongeacht hun achtergrond.

Diadora laat hier geen gemiddelde commercial zien met flashy visuals en een celebrity als uithangbord. Het viert de diversiteit en het doorzettingsvermogen. Samen doelen behalen. Het volgt hiermee duidelijk een merk als Nike dat liever inzet op motiveren, dan alleen maar etaleren. De Facebook achterban reageert enthousiast wat een engagement stijging oplevert van meer dan 240%.

We Fashion beloont engagement

WE Fashion staat op een mooie tweede plaats dankzij een stijging met ruim 200%. Met een doordachte winactie weten zij het engagement met hun achterban in drie stappen te verhogen. Ze bieden de achterban een jaar lang gratis denim, maar daar moet men wel iets voor doen!

We Fashion heeft haar actie met drie stappen ingericht. Ten eerste vraagt WE Fashion deelnemers om drie vrienden te ‘taggen’ onder een post. Dit zorgt er al voor dat het bereik met iedere nieuwe deelnemer flink verspreid zal worden. Vervolgens vragen zij aan de deelnemers om een comment onder de post te plaatsen waarom zij diegene moeten zijn die een jaar lang gratis denim mogen dragen.

Als derde en laatste stap zullen kanshebbers lid moeten zijn van de WE IS ME club om te kunnen winnen. Hiervoor dient men zich aan te melden bij de We Fashion Society. WE Fashion vraagt hier naar alle e-mail adressen van de deelnemers. Het verhoogt het engagement en verreikt de database. Slimme jongens en meisjes bij WE Fashion. Alleen lijkt het ons geen actie die je maandelijks moet herhalen, want je vraagt wel erg veel input van je achterban.

 

Harrods is attent

Speciale gelegenheden zijn voor merken altijd uitgelezen mogelijkheden om op in te haken en het engagement te verhogen. Of het nu een vader- of moederdag, Kerst of Valentijn is. De dynamiek rond deze dagen biedt merken uitgelezen mogelijkheden om online te scoren en een leuke actie en campagne uit te rollen. En dit is precies wat Harrods deze week deed.

Het Britse warenhuis nodigde vrouwen tijdens moederdag (die in de UK eerder valt dan in Nederland) uit voor een afternoon tea. Het biedt echt iets leuks en extra’s voor de (in dit geval vrouwelijke) achterban en deze reageert dan ook enthousiast. Wie vindt het immers niet leuk om iets te krijgen? Het levert Harrods een engagement stijging van meer dan 150% op.

Acties hoeven niet ingewikkeld hoeven te zijn. Met kennis van je achterban en het juiste gevoel voor timing kun je een heel eind komen.


Meer informatie kun je ook vinden op
 

REMARK: meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie