Gert-Jaap Hoekman (NU.nl): 'ANP is wel één van mijn grootste kostenposten'

Wayne Parker Kent sprak in zijn podcast The Brief Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl, over onder andere nepnieuws, Talpa en ANP.

  • Media
  • 13 April 2018
  • Anoniem
Wayne Parker Kent

NU.nl is met 7 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren de grootste Nederlandse nieuwssite. Hoekman leidt de titel sinds 2013 als hoofdredacteur. Als je 7 miljoen mensen bereikt, is een specifieke doelgroep lastig te omschrijven. Hoekman doet desgevraagd een poging. 'Als je mij vraagt wie de doelgroep van NU.nl is, dan is dat ‘iedereen met een mobiele internetverbinding’. Ik denk dat we vijf jaar geleden zouden zeggen ‘iedereen met een internetverbinding’. Dat is een hele grote doelgroep.'

 

Die groep komt volgens Hoekman voornamelijk op NU.nl voor de sectie Algemeen en is meestal fan van een rubriek. 'Een modulaire voorpagina zou uiteindelijk kunnen. Alleen Algemeen is voor mij heilig. Zolang ik bij NU.nl zit, gaat dat niet naar beneden. We hebben een taak om het laatste nieuws te brengen en dat is waarom mensen naar ons toe komen. Dat daaronder voor de een Tech en de ander Economie staat vind ik zelf geen principiële discussie, maar we zijn dit voorbeeld nu aan het testen om te kijken wat onze gebruikers daarvan vinden.'

Hoekman bevindt zich met NU.nl op eenzame hoogte. Toch is de voorsprong minder groot dan voorheen. 'Het is niet meer zoals vijf jaar terug. Toen zaten we op een berg en tuurden we lachend naar beneden.' NU.nl blijft de concurrentie echter nog altijd voor. 'Je kan ons ook niet altijd verslaan. Als je kijkt naar de Telegraaf dan zie je dat ze heel veel mensen aanspreken, maar er zijn ook heel veel mensen die er echt een hekel aan hebben. Wij zijn er voor iedereen. Dan kan je dus ook nooit groter worden dan wij.' 

Hetzelfde geldt volgens Hoekman voor AD en NOS. 'NOS is wel een van onze grootste concurrenten, maar ik vind dat wij ten opzichte van de NOS ons weer onderscheiden in de breedte.'

Nepnieuws bestrijden met Facebook

In maart 2017 maakte Facebook bekend dat het Nederlands nepnieuws zou bestrijden. De grote blauwe reus zou de handen ineenslaan met de Universiteit Leiden en het NU.nl van Hoekman. In het gesprek geeft Hoekman een inkijkje in het proces achter deze operatie.

'Mensen kunnen posts rapporteren op Facebook als nepnieuws. Deze posts komen bij ons terecht in een dashboard.' De redactie van NU.nl checkt het bericht vervolgens en schrijft wanneer nodig een nieuw artikel waarin het nepnieuws aangekaart wordt. Het neppe nieuwsitem wordt vervolgens op Facebook voorzien van een label waaraan gebruikers het kunnen herkennen als zijnde fake news.

ANP en John de Mol

In het nieuwsoverzicht gaat Hoekman kort in op de overname van ANP door John de Mols Talpa. NU.nl is klant van ANP; het contract tussen de twee partijen loopt volgens Hoekman nog anderhalf jaar. 'Ik was best wel verrast. Dat er iets met ANP ging gebeuren was de afgelopen twee jaar al wel bekend. En het is ook geen geheim dat ze rond zijn gaan kijken of ze terug naar de oorsprong wilden.'

ANP was van oorsprong een stichting gerund door de Nederlandse dagbladuitgevers. Wat John de Mol met ANP wil, is voor Hoekman nog onduidelijk. 'Het is bekend dat hij nieuws wil. Met het ANP heeft hij toegang tot die wereld. Je kunt je alleen afvragen: je had toch ook een abonnement kunnen nemen op het ANP? Dus er is kennelijk wel meer aan de hand.'

Hoekman geeft aan al jaren trouwe klant te zijn van ANP. 'Op zich ben ik heel blij met het feit dat zij een goede eigenaar hebben gevonden die ook gewoon wil investeren. Als hij het daarmee beter maakt onder dezelfde voorwaarden dan is dat voor ons goed nieuws. (...) Het is wel één van mijn grootste kostenposten op dit moment. Ik zou het ook op een andere manier kunnen inrichten en als het twee keer zo duur wordt dan is het duidelijk.'

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Advertentie