GIEP ‘Een wereld zonder Giep’ (6) nu te beluisteren

Ook stellen we Jeroen de Bakker (Airborne) enkele vragen over het succes van de podcast. 'We denken na over een tweede seizoen.'

De laatste aflevering van Giep is nu live

De zesde aflevering van GIEP, de zesdelige podcastserie over reclame-icoon Giep Franzen, is nu te beluisteren.

Aan het begin van het nieuwe millennium krijgt de reclamewereld er een compleet nieuwe dimensie bij: internet. De budgetten verschuiven steeds meer van traditionele media als televisie en print naar online. Nieuwe bureaus spelen daar handig op in door zich helemaal in digitale media specialiseren. Een aantal bestaande bureaus blijkt niet langer in staat om het hoofd boven water te houden, waaronder ook het iconische FHV.

Giep is inmiddels bejaard en stopt ook met zijn activiteiten voor SWOCC. Maar van stoppen met denken en onderzoeken is geen sprake. Hij werkt aan een nieuw boek waarin hij de oorsprong en geschiedenis van het merk onderzoekt: 'Brandr - een kroniek van het merk'.

Het lukt hem uiteindelijk niet om het boek te voltooien. Giep overlijdt in oktober 2020. Maar zijn gedachtengoed blijkt alles behalve verdwenen...

In deze aflevering: Andy Mosmans (strateeg bij FHV, vanaf 1991), Edith Smit (hoogleraar Persuasieve Communicatie UvA), Mary Hoogerbrugge (beschermvrouwe SWOCC, oud-student van Giep), Peter van Woensel Kooy (redacteur MarketingTribune), Fred Bronner (emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap UvA), Paul Turken (strateeg bij FHV, vanaf 1987), Wilbert Schreurs (reclamehistoricus).

Hier te beluisteren (ook beschikbaar op o.a. Spotify)

Lees ook: Airborne en Swocc lanceren podcast over reclame-icoon Giep Franzen

Tot slot vier vragen aan Jeroen de Bakker, vanuit Airborne medebedenker van de podcast Giep.

Advertentie
advertisement
Giep is nu bijna een maand live. Hoe gaat het?

​​​​​​De podcastreeks is ontzettend goed ontvangen en heeft extreem veel publiciteit opgeleverd. In de vakpers, binnen marketingpodcasts als Schokvast, De Namarama Show, en Bakkie Media, maar ook bijvoorbeeld in het FD en op luisterlijstjes van Apple Podcast en Spotify. We zitten nu op ruim 5 duizend luisteraars. Precies in lijn met onze verwachtingen en de doelstelling voor de eerste vier weken.

Omdat GIEP tijdloze content is en zeer goed wordt gewaardeerd met hoge ratings, verwachten wij dat de hoeveelheid downloads per dag voorlopig nog wel stabiel blijft en dat de hoeveelheid luisteraars nog behoorlijk gaat groeien de komende maanden en …. jaren. We zijn GIEP ook onder de aandacht aan het brengen in het onderwijs.

Jullie hebben ongetwijfeld persoonlijk ook reacties ontvangen? Wat is de afdronk?

Voor veel mensen die Giep Franzen gekend hebben of al wat langer rondlopen is de podcast-reeks een feest der herkenning. Maar ook jonge vakgenoten reageren superenthousiast. De podcast-reeks geeft een mooi beeld van de ontwikkeling van het vak en als je interesse hebt in merkdenken, leer je ook nog wat.

Is vandaag live gaan met de laatste aflevering een bewuste keuze?

Zeker. We hebben een aantal weken elke week een nieuwe aflevering live gezet. En vandaag is er een groot congres van SWOCC. Tijdens dit event word je bijgepraat over de toekomst van het merk met prominente merkdenkers van nu. Onno Maathuis praat bijvoorbeeld over merkportfoliostrategiën en Yvette Belt-Beekman over het gedachtegoed van Giep Franzen binnen KPN. Wij komen ook nog aan het woord. Marvin Jacobs gaat meer vertellen over het ontwikkelingstraject van GIEP, zowel inhoudelijk als het maakproces. Met speciale aandacht voor het zelf ontwikkelde en aansprekende sounddesign.

En... zijn er al plannen voor een tweede seizoen?

​​​​​​Daar zijn we gezien de enthousiaste reacties en alle aandacht zeker over aan het nadenken. Er is nog zoveel meer te vertellen over de creatieve industrie in Nederland en de ontwikkeling van het merkdenken. Dus.. wordt zeer waarschijnlijk vervolgd. Als er lezers van Adformatie zijn die hier ideëen over hebben, laat het vooral weten.

GIEP

In de podcast GIEP volgen we het bijzondere levensverhaal van één van de meest markante reclamemakers die ons land ooit heeft gekend. Giep Franzen legde de basis voor de reclame-industrie in Nederland. Als merkstrateeg, bureau-eigenaar en - later - als bijzonder hoogleraar. Zes afleveringen van ongeveer 30 minuten, met mogelijke uitbreiding tot vervolgafleveringen. Presentator: Liesbeth Rasker

Zijn gedachtegoed over merkstrategie gaat al decennia mee, maar is nog altijd springlevend. Nu misschien wel meer dan ooit. Maar voor Giep’s ideeën gemeengoed waren, moest hij een lange weg afleggen. Hij was een visionair die voor de troepen uitliep en daardoor vaak weerstand moest overwinnen.

GIEP is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. En is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace, family of leading agencies.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie