Gouden Inhaakmedailles: het nieuwe inhaken is content maken

Er zijn dit sportjaar acht Gouden Inhaakmedailles toegekend. De jury was over het algemeen niet enthousiast over de creativiteit en originaliteit van de inhaakactiviteiten. Met name in de categorie activatie/sales promotion werd er erg veel ‘herhaling van eerdere acties’ en ‘me too’ gesignaleerd. In deze categorie viel dan ook geen hoofdprijs. De uitingen die een Gouden Inhaakmedaille wonnen, scoorden bovendien vooral op aspecten als ‘kwaliteit van de uitvoering’, degelijkheid en consistentie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Drie van de acht winnende inhaakcampagnes hadden een opvallende overeenkomst, die de jury wél kon bekoren. In de Olympische campagnes van zowel NS als Rabobank speelde content een belangrijke rol. NS zond beelden van de Olympische Spelen uit op de stations onder het mom . Rabobank ontwikkelde onder andere apps voor elk van hun belangrijkste sporten: hockey, paardensport en wielrennen binnen de campagne .

Heineken zorgt al jaren met de huldigingen voor unieke en veelbekeken tv-beelden. Nieuw echter was de live-uitzending op RTL4 en extra beelden die op de site van het te zien waren. Hiermee won Heineken de Gouden Inhaakmedaille in de categorie online.

Marianne Zwagerman (Ministerie van Fenomenisering) prijst Heineken vanwege de shift die het merk maakt van adverteerder naar contentmaker: " Het fysieke Holland Heineken House is al een podium voor traditionele mediabedrijven, de live uitzendingen van Mart Smeets kwamen er bijvoorbeeld vandaan, maar Heineken gaat verder. Met uitzendingen van bijvoorbeeld de huldigingen slaan zij de media als intermediair over. En slagen zij erin op een hoogwaardige manier content te bieden die relevant is en een goede invulling geeft aan de totaalbeleving van het merk rondom de Olympische Spelen."

EK-inhakers domineren print en RTV
In de categorie Print wonnen twee EK-inhakers: de advertentie van C1000 en D-reizen met de advertentie ‘’. De Nike tv-commercial rond de Olympische Spelen won Goud, evenals de commercials van McDonalds met het - en weer - van de Duitse Ambassade.


Creative Instant Award voor de geluksvogels van C1000
Over de totaalcampagne van C1000 is de jury niet erg positief. Charles Borremans (Goud Activatie) noemt deze een 'totale kopie van Albert Heijn'. De Geluksvogeltjes zijn afgekeken van de wuppies, de spelersvogeltjes van de koppiez en de lijfiez en ook het gebruiken van een lied is niet nieuw."

De meest uitdagende vorm van inhaken blijft echter het inhaken op iets wat kort geleden is gebeurd. De jury vond daarom aan Duitse supporters na de uitschakeling van Oranje zo knap en origineel dat deze inhaker de Creative Instant Award wint.

De Gouden Inhaakmedailles op een rijtje
Campagne: Rabobank - (OS)
Campagne: NS - (OS)
Print: C1000 - (EK)
Print: D-Reizen - (EK)
RTV: McDonalds - Duitse ambassade ( en uitschakeling) (EK)
RTV: Nike - (OS)
Online: Heineken - (OS)
Creative Instant Award: C1000 - (EK)

De jury bestond dit jaar uit Arian Buurman (Ster), Olaf Croon (Cebuco), Charles Borremans (Goud Activatie), Titus Eikelboom (Stroom), Rob Beemster (Adformatie), Gonnie Spijkstra (Versereclame.nl), Jos Krutzmann (copywriter), Marianne Zwagerman (Ministerie van Fenomenisering), Frank van den Wall Bake, Richard Derks (IIZT) en juryvoorzitter Peter Strating.
De Gouden Inhaakmedailles 2012 werden mogelijk gemaakt door Strating Interactive, Ster, Cebuco en Adformatie.
Dit artikel verscheen eerder op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie