Uit het vorige week door Greenpeace gepubliceerde rapport Dirty Laundry, blijkt dat Adidas en Nike zaken doen met Chinese textielfabrieken die hun giftige stoffen illegaal dumpen in meren en rivieren. Deze actie moet de twee merken overhalen om schoner te produceren.
Mensen kunnen via een speciale website van Greenpeace hun creatie inzenden. Inmiddels staan er al een aantal leuke varianten op.
Uiteindelijk komt er een selectie van de meest mooie, originele of veelzeggende logo’s op een shortlist te staan waarop gestemd kan worden. Eind augustus wordt de winnaar bekend gemaakt, die zijn ontwerp geprint krijgt op posterformaat of op een T-shirt.
Greenpeace is wellicht geïnspireerd door de vele originele logovarianten die opeens opdoken na de BP-olieramp in de Mexicaanse Golf vorig jaar. Die logovarianten hadden mede invloed op het imago van BP online. Kijk maar eens wat een zoekopdracht op Google nog aan beeldmateriaal oplevert.
Logoparodieën blijven op deze manier tot in de eeuwigheid bestaan.
Het Nike-logo is een van 's werelds meest herkenbare en bekendste merktekens. Het logo werd weleens eerder onder handen genomen, zie bijvoorbeeld deze Tiger Woods-variant.
De pay off Just do it levert echter meer 'lollige' varianten op.
Ik ben benieuwd wat de online gevolgen voor Nike en Adidas zullen zijn als deze actie door het grote publiek wordt opgepikt, en hoe de 2 op deze actie zullen reageren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!