‘Groene’ consument in opmars

Het koopgedrag van de Europese consument wordt steeds meer beïnvloed door hun ethiek en waarden. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van Datamonitor ‘Organic, Natural, Ethical & Vegetarian’. De groene consument is in opmars, maar de motieven om groen te consumeren zijn wel veranderd ten opzichte van de jaren 80.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten zijn tegenwoordig meer geneigd om ecologische producten te kopen omdat ze zich daardoor beter voelen over zichzelf, dan om altruïstische redenen.’Een meerderheid van de consumenten wil iets dat ‘goed is voor mij’, maar ze vinden het gevoel dat het ‘iemand of iets anders goed doen’, ook prettig. Marketeers moeten onderkennen dat consumenten wel tweeledige voordelen van een product willen hebben, maar dat de voordelen voor het individu sterker moeten zijn dan de algemene voordelen. Consumenten verwachten dat hun boodschappen doen voorziet in functionele en emotionele behoeften’, aldus Dominik Nosalik, auteur van het rapport.

Uit het onderzoek van Datamonitor, dat gehouden werd in zeven Europese landen, bleek dat de uitgaven aan ecologische producten de komende vijf jaar bijna zullen verdubbelen tot een waarde van € 17 biljoen. In 2006 zal 58 % van de Europese consumenten ervoor kiezen om ecologische te eten.

Groene consumenten vallen uiteen in twee groepen: de ‘loyale’ consument, die vanuit een ‘ecologisch ethos’ zoveel mogelijk ecologisch koopt, en de ‘incidentele’gebruiker, die af en toe ecologisch koopt omdat het gezien wordt als gezonder, of uit status-overwegingen. Er zijn in Europa 20 miljoen loyale gebruikers, die in 2001 verantwoordelijk waren voor 69% van de uitgaven.

Andere opvallende zaken uit het rapport zijn dat de toename van het aantal vegetariërs afneemt en tegelijkertijd ook het aantal mensen dat minder vlees eet in heel Europa aan het afnemen is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie