Hoe citymarketing ook té goed kan werken

Met het succes van I AMsterdam lijkt onze hoofdstad zichzelf in de staart te bijten

Door Martin Voigt

Citymarketing werkt. Neem Amsterdam. In 2004 moest de stad het op allerlei internationale lijstjes steeds vaker afleggen tegen andere Europese steden. Op het punt van toeristenaantallen, maar ook leefbaarheid, bedrijvigheid en aantrekkelijkheid deden opkomende steden als Praag, Boedapest en zelfs Krakau het beter. Brussel was in opkomst en ook Barcelona en Madrid timmerden aan de weg.

Om het tij te keren zette Amsterdam een publiek private samenwerking op: Amsterdam City Marketing. Met als eerste wapenfeit de - ondertussen niet meer weg te denken - leus ‘I AMsterdam’.

In de twaalf jaar die volgden wierp de uitgekiende marketingstrategie van de hoofdstad haar vruchten af. Anno 2016 krijgt Amsterdam een veelvoud aan media-aandacht van Rotterdam, de nummer twee toeristenbestemming van Nederland.  Ook internationaal doet onze hoofdstad het uitstekend qua media-aandacht. 

*Media-aandacht voor Amsterdam in vergelijking met andere Europese steden (de grote aandacht voor Brussel is i.v.m. de aanslagen op 22 maart 2016)

Amsterdam voert ieder jaar opnieuw de nationale lijstjes aan. Daar kan zelfs een internationaal evenement als de Tour de France (Utrecht), een David Bowie tentoonstelling (Groningen) of een populaire televisieserie Flikken (Maastricht) niet tegen concurreren.

Amsterdam scoort de laatste jaren bovendien goed als vestigingsstad voor start-ups. Als trekpleister voor de creatieve industrie. En natuurlijk als toeristenstad. Dit voorjaar werd de stad zelfs uitgeroepen tot innovatiehoofdstad van Europa. 

*Media-aandacht voor Nederlandse steden in de buitenlandse media (print media, online nieuws, blogs, social, video en RTV); Talen: Engels, Frans, Duits, Spaans, Nederlands; Periode: Afgelopen 30 dagen; Onderwerpen: Hotels, restaurants, musea, artiesten en optredens, cruises, festivals, tentoonstellingen, toerisme en toeristische trekpleisters.

Maar het succes heeft een keerzijde. En 2016 lijkt het jaar van de ommekeer. Want als het aantal toeristen blijft groeien zoals het de afgelopen jaren deed, schuifelen er in 2025 dertig miljoen bezoekers over de grachtengordel. Goed, New York krijgt jaarlijks 60 miljoen bezoekers, maar in die stad wonen bijna 10 miljoen mensen op 789 km2.  Amsterdam heeft nog geen miljoen inwoners op 219 km2.

 

Verschillende partijen in de gemeenteraad roepen daarom op Amsterdam niet meer neer te zetten als feest- en evenementenstad. Ze ergeren zich aan de voortdurende drukte en overlast, de rolkoffers, het steeds eentoniger winkelaanbod, de toenemende woningnood en de torenhoge woningprijzen. Die laatste worden door het succes van woningverhuursites als Airbnb.nl soms met tienduizenden euro’s opgedreven.

*Sentiment over Amsterdam in (buitenlandse) media

Met het succes van I AMsterdam lijkt Amsterdam zichzelf in de staart te bijten. Tegelijk schept dit kansen voor andere steden in Nederland.

Hoe gaan Rotterdam, Eindhoven, Utrecht of omringende gemeenten als Haarlem, Amstelveen of Zaanstad deze handschoen oppakken? Hoe gaan zij Amsterdam ontlasten als bestemming of vestigingsplaats?

Een belangrijk onderdeel van hun marketing zal zijn, te kijken hoe vaak en hoe er over hun gemeente gesproken wordt in de (inter)nationale media. Op deze manier kunnen ze trends signaleren en de marketing en communicatie van de regio hierop afstemmen.  Zo zorg je er als citymarketeer voor dat je niet voor verrassingen komt te staan en kun je proactief regio –en stadsmarketing uitvoeren.

Martin Voigt is Marketing Manager Benelux bij Lexis/Nexis.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie