Hoe kunnen we bedrijven helpen met Social media?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bedrijven beginnen steeds meer interesse te tonen in social media nu het een marketinghype is geworden. In de basis is dit natuurlijk een goede ontwikkeling, doch het brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Als bedrijven namelijk zonder ondersteuning aan de slag gaan maken ze logischerwijs inschattingsfouten. Waar dit met meer traditionele marketingmiddelen nog niet zoveel kwaad kon, kan het dat bij social media wel. Alles staat namelijk direct online en wordt door de consument opgepakt. De communicatie is vele malen directer, hetgeen extra oplettendheid vereist. Foutjes kunnen hard afgestraft worden.

Ik denk dat hier de komende jaren een zeer belangrijke rol ligt voor bureaus die zich bezighouden met internetadvies. Dit gaat dus niet enkel over de social media bureaus, maar ook over reclamebureaus en marketingbureaus. Ook zij zullen (al dan niet via externen) kennis moeten kunnen overdragen betreffende social media gebruik voor hun klanten. Opbouwende ondersteuning door bureaus (niet de gehele uitvoering, uiteindelijk moeten bedrijven het zelf doen!) is voor het bedrijfsleven de enige kans om social media marketing in de volwassenheidsfase te brengen, iets dat in mijn ogen de komende paar jaar echt moet plaatsvinden.

Maar hoe kunnen we als bureau nu zorgen voor opbouwende ondersteuning? Een veelgehoorde opmerking van bedrijven richting bureaus is dat er niet voldoende duidelijkheid is in de activiteiten die uitgevoerd worden. Wat gaan jullie nu precies voor ons doen? is dan ook een veelgehoorde vraag. Welnu, laten we daar een eind aan maken. Hieronder een aanzet met een aantal mogelijkheden:

  • Ontnuchteren: haal ze eerst maar eens uit die roes die social media heet. Elk bedrijf wil social media benutten omdat het zo ‘hot’ is. Het middel wordt dus doel, iets wat nooit slim is.
  • Intern draagvlak: maak aan de klant duidelijk dat er eerst interne organisatie moet zijn voor men kan gaan denken aan communiceren met de buitenwereld via social media. Voor een enthousiaste consultant vanuit het bureau ligt er een grote rol bij het verkrijgen van draagvlak. Hij kan daadwerkelijk de klant enthousiasmeren.
  • Doelgroeponderzoek: probeer het bedrijf duidelijk te maken dat eerst het gedrag van de doelgroep op internet bekeken moet worden, alvorens er kanaalkeuzes worden gemaakt. Nu wordt deze stap nog TE vaak overgeslagen, met alle gevolgen van dien (lees: doodbloedende activiteiten, accounts op Twitter met 19 followers).
  • Training: het kennisniveau binnen bedrijven betreffende social media is vaak nog niet zo hoog. En als er dan al een marketingmedewerker zit met interesse in social, dan mist ook deze persoon vaak nog net wat details en nuances. Dit is dus een rol voor het bureau.
  • Strategie & integratie: als bureau ben je op de juiste plaats om samen met de klant te kijken naar de strategie en vooral ook naar de integratie van social media tools binnen de huidige marketingstrategie van het bedrijf. Waarschuw de klant ook op dit onderdeel weer voor kortzichtigheid en het achtervolgen van hypes.
  • Implementatie: ook tijdens het uitvoeren van het social media traject, bijvoorbeeld de opzet van een webcareteam, ligt er een belangrijke rol voor het bureau. Tijdens dit proces is het namelijk zeer belangrijk de klant bij de hand te nemen tijdens het monitoren van het web en de webinteractie. Daarnaast kan bij het organiseren van het geheel een grote rol liggen voor bureaus.
  • Resultaatmetingen: resultaten worden steeds belangrijker binnen social media. Toch hebben veel bedrijven geen idee hoe ze dit moeten bijhouden. Als bureau kun je ze goed op weg helpen. Leidt de klant op, zodat hij dit na een bepaalde periode zelf kan.
  • Aanjagen: als het goed is heb je middels het bovenstaande proces voldoende draagvlak en enthousiasme bewerkstelligd, maar toch is het verstandig altijd actief te blijven in de rol als aanjager van het proces. Aangezien je als externe adviseur een objectievere kijk hebt op de zaken als het bedrijf zelf, kun je altijd de ‘derde partij’ zijn die de grote lijnen bewaakt en bijstelt.

Ik wil alle bureaus en experts bij deze uitnodigen dit lijstje aan te vullen, zodat bedrijven voor eens en altijd duidelijk hebben wat ze van ons kunnen verwachten. They deserve to know!

Dit artikel is afkomstig van

Advertentie
advertisement
Advertentie