Hoge Raad stelt gemeente Amsterdam in gelijk met ja/ja-sticker

Folderbranche overweegt stap naar de Europese Commissie

De Hoge Raad heeft de gemeente Amsterdam vrijdag in het gelijk gesteld in een rechtszaak met folderbrancheorganisaties MailDB en KVGO over de invoering van de ja-ja-sticker. Amsterdammers kunnen sinds 1 januari 2018 met de sticker op hun brievenbus laten weten of ze ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen. Heb je geen sticker geplakt, dan krijgt geen folders en huis-aan-huisbladen meer in de bus.

MailDB en KVGO begonnen daarop een juridische strijd, omdat ze vrezen voor omzetschade voor retailers. Het oude systeem, met alleen nee-nee-stickers en ja-nee-stickers zou goed genoeg zijn. De Hoge Raad oordeelde vrijdag dat Amsterdam het nieuwe systeem mocht invoeren, omdat de gemeente een grote verantwoordelijkheid heeft bij het beperken van (potentieel) afval.

De advocaat van de brancheorganisaties laat weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak en zegt dat ze een gang naar de Europese Commissie overwegen. Hij stelt dat reclame maken beschermd is onder Europees recht, maar dat de Hoge Raad daar niks over zegt. 

In Utrecht won uitgever DPG Media vorig jaar in hoger beroep nog een zaak rond zijn Stadsblad Utrecht dat aanvankelijk onder de nieuwe regeling viel. Maar volgens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is het systeem van de ja/ja-sticker in strijd met artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) waarin de vrijheid van meningsuiting, waaronder de persvrijheid, wordt beschermd.

 

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jessica Naffass
.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Freed Schmitter
Ik heb de sticker 'Ja' voor reclame en huisblad allang op de brievenbus, zowel thuis als op het studio. Tot nu toe krijg ik maar sporadisch de reclamefolders thuis, en bijna nooit (meer) op het studioadres. Dat hebben de verspreidorganisaties alleen aan zich zelf te danken, vermoedelijk krijgen ze geen goede bezorgers voor een habbekrats??
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie