IDC: steeds meer Europese webgebruikers, maar surfen neemt niet toe

De groei van onlineshopping stokt. Een op de vijf Europeanen heeft de afgelopen drie maanden iets via internet gekocht en dat is minder dan de groei van het aantal surfers zou doen verwachten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau IDC, dat het surfgedrag in 14 Europese landen onderzocht. Bijna de helft van de populatie heeft in die periode het internet bezocht.

‘Terwijl het aantal webgebruikers het laatste jaar fors gestegen is, blijft de tijdsbesteding op het net én het bedrag dat ze besteden aan online-aankopen gelijk’, zegt Daniel O'Boyle Kelly, de program manager van IDC's European Internet expertise center. 29 procent van de internet-gebruikers besteedt nu 3 tot 4 uur per week online, vorig jaar was dat nog 24 procent. Iets meer dan de helft, 52 procent, heeft minder dan 100 euro online besteed in de laatste drie maanden. Dat is gelijk aan het bedrag dat men vorig jaar besteedde.

De Europese internetpopulatie wordt wel steeds geëmancipeerder. Vrouwen zijn bezig met een inhaalslag. Nu is 43 procent van de Europese internetpopulatie vrouw, en dat is 3 procent meer dan vorig jaar.’Toch zijn mannen meer enthousiaste gebruikers dan vrouwen’, zegt O'Boyle Kelly. ‘Mannen brengen meer tijd op het net door en zijn makkelijker geneigd om iets te kopen.’

Waarom surfen mensen niet en waarom kopen de surfers niets? ‘Met de proliferatie van gratis internetproviders zijn kosten niet langer de grootste beperking’, zegt O'Boyle Kelly.

Slechts 7 procent van de niet-gebruikers zegt dat de kosten de belangrijkste factor zijn om het net links te laten liggen. Slechts 1 procent noemt de langzame verbindingen en de instabiliteit van het net als belangrijkste bezwaar. ‘In feite toont de studie aan dat het erg moeilijk is om te verklaren waarom mensen niet surfen’, zegt O'Boyle Kelly. ‘Uit de studie blijkt dat eenderde van alle respondenten gewoon niet geïnteresseerd is. 15 procent vindt het te moeilijk en 3 procent vertrouwt het niet.’

De belangrijkste reden waarom surfers niet kopen is dat ze de winkels niet vertrouwen (16% van de surfers zegt dat). Ongeveer een kwart heeft bedenkingen over het betaalsysteem.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie