Ik heb de toekomst van media gezien, en die is in China

Hoe WeChat slim merken verbindt met consumenten.

Er komt iets nieuws aan en het komt uit China. Terwijl marketeers nog bezig zijn met Twitter en Facebook, sommige al met Instagram en Snapchat, zijn merken en uitgevers in China al lang diepe relaties met hun klanten aan het opbouwen via messaging apps.

Whastapp hebben we allemaal. Maar Line, of WeChat? Ik heb afgelopen week beide geïnstalleerd op mijn telefoon. Ik was vooral nieuwsgierig naar WeChat. Want WeChat verdient zijn geld voor 95 procent met transacties, terwijl Facebook voor 98 procent afhankelijk is van advertenties (die je kunt blokkeren).  Een totaal ander verdienmodel. Afgelopen Chinees nieuwjaar gingen er meer dan 8 miljard transacties over het messagingplatform. Vergelijk die ene dag met PayPal in een heel jaar: 4,9 miljard transacties, en je begrijpt hoe groot dit is. Dagelijks heeft WeChat 570 miljoen gebruikers.

Startup-hipsters
Het valt me op dat er zoveel te leren valt in China, als het gaat om geld verdienen met media. Hier in Nederland zijn we gewend alleen naar het Westen te kijken. China loopt achter op gebieden als enterprise SaaS, virtual reality, hoor ik dan van startup-hipsters in Amsterdam. Maar ze zijn veel verder op het gebied van mobiele betalingen en ecommerce.

Over het algemeen zien we Chinezen als na-apers. Neem ons taalgebruik. Alibaba is ‘de eBay van China’. Baidu is ‘de Google van China’. Maar als we een bedrijf de X van land Y noemen, dan doen we alsof het klonen zijn. Terwijl ze zich juist ontwikkelen op hun geheel eigen en creatieve manier en daarmee vaak vooroplopen.

Blogs vervlochten met berichten
is zo´n voorloper in media. Je kunt er spelletjes op doen, mensen in jouw buurt opzoeken, QRs scannen. Maar het meest interessante vind ik de zogeheten &;publieke accounts´. Dit zijn een soort blogs die vervlochten zijn met je berichten. Je krijgt dus een update van Nike na een bericht van je moeder. Ook nieuws staat gewoon tussen je andere berichten. Dit is zo slim, want hier zijn de eyeballs. Dit is echt veel beter dan die nieuwe Quartz-app die met je chat. Daarvoor moet je de app opstarten. En dat doe je niet.

De totale integratie van alles wat je bezighoudt op één messagingplatform gaat echt onderdeel van de toekomst van media zijn. Uitgevers komen dichter op de huid van hun mobiele gebruikers. Merken kunnen uitgevers overslaan en zelf meester zijn over hun klantcontact. Het briljante van messaging-apps is dat ze werken voordat je het product of de dienst gebruikt, én tijdens het gebruik. Hotels gebruiken messaging-apps om verzoeken van hun klanten in te willigen zoals een snelle check-in, maar ook room service of een taxi bestellen terwijl je op de kamer bent.

Virtual tour manager
Over de reisbranche gesproken. Op WeChat is het Chinese C-trip een coole nieuwe dienst begonnen. Een ‘virtual tour manager’.  De reisorganisatie start groepen op WeChat voor individuele reizigers die op het zelfde moment naar dezelfde stad gaan. Aan elke groep is een (menselijke) gids gekoppeld die helpt om restaurants te boeken en die meedenkt over slimme routes door de stad. Totale vreemden geven elkaar live tips, bijvoorbeeld over die lange rij voor een museum.

De toekomst van media is voor een deel in China. Die toekomst zal interactie met klanten kennen. En het verbinden van klanten aan elkaar. Hou er maar alvast rekening mee.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie