Inspectie Gezondheidszorg staakt mogelijk toezicht reclame

De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt mogelijk op met het toezicht op reclame en marketingpraktijken. De Inspectie vindt dat ze te weinig personeel en geld heeft om alle taken goed uit te voeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met 150 inspecteurs en 180 medewerkers moet de Inspectie 800.000 beroepsbeoefenaren in 3.000 instellingen op zo'n 60.000 adressen controleren. Om dit goed te kunnen doen, wil de Inspectie zich ´beraden op de prioriteiten'. Hierbij worden alle taken bezien, tekent een woordvoerder aan. De hoofdinspecteurs spreken zich volgende week (op 30 mei) uit over de toekomst van het toezicht. Uit onderzoek is gebleken dat farmaceutische bedrijven in tweederde van de marketingplannen aanraden om artsen te beïnvloeden, zodat deze hun medicijnen zullen voorschrijven. Artsen krijgen hiervoor soms geld of apparatuur. De Inspectie heeft forse kritiek op deze werkwijze. De koepel van farmaceutische bedrijven, Nefarma, zei eind vorig jaar op zijn beurt dat de Inspectie de branche criminaliseert. In maart stelde Nefarma een tuchtcollege in. Dat controleert of de eigen leden zich wel houden aan de regels voor reclame en marketing. Volgens de woordvoerder van de Inspectie kan deze vorm van zelfregulering ´een van de redenen' zijn om de controleafdeling op te heffen. Wisselend succes bij rechtszaken tegen medicijnenfabrikanten die de grenzen opzoeken van wat wel en niet mag met reclame, heeft geen invloed, aldus de zegsman (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie