Premium

‘Kans groot dat alle tv- en radio-exploitanten bureaucommissie gaan schrappen’

GroupM en MAGNA reageren positief op stap RTL, Abovo Media is teleurgesteld.

RTL kondigde de afgelopen dagen in een brief aan de relaties aan  per 1 januari 2019 de 15 procent bureaucommissie af te schaffen voor alle media. Ster was al begin dit jaar om. Mediabureaus waren toen vooral zeer kritisch, maar dat was vooral omdat Ster een vaste prijs ging hanteren.

De stap die RTL nu neemt, komt volgens managing director Aschwin de Bruijn van MAGNA niet echt als een verrassing. ‘Dit zat er aan te komen en de kans is erg groot dat alle andere tv-exploitanten gaan volgen. Vervolgens waarschijnlijk ook alle radio-exploitanten en dan is de hele RTV-markt wel om.’ 

MAGNA ziet geen nadelen, even los van de extra werkzaamheden waar de media-inkoper van IPG Mediabrands vorig jaar al tegenaan liep met het nieuwe Ster-beleid. ‘Die zijn goed opgelost en vanaf het moment dat iedereen omgaat wordt het eigenlijk alleen maar makkelijker. Liever allemaal dan maar een paar. Dat maakt het juist eenvoudiger, duidelijker en minder foutgevoelig.’

Wel hoopt en verwacht De Bruijn wel dat RTL de 15 procent ‘netjes van de huidige tarieven’ afhaalt en deze niet gedeeltelijk gaat verdisconteren in een prijsstijging. Dat zou het anders intransparant maken en het komt de gesprekken over samenwerkingen in 2019 niet ten goede. We vinden het overigens prettig en netjes dat RTL hier tijdig mee komt zodat het ons en onze klanten in staat stelt hier vroegtijdig op te anticiperen.’

Logistieke uitdaging
Ook Remon Buter, head of trading van GroupM, gaat ervan uit dat de geschrapte bureaucommissie volledig verdisconteerd zal worden in de netto prijzen. Buter: ‘Alle klanten van GroupM krijgen de 15 procent terug. GroupM is daarom voorstander van een verdere versimpeling van het wel of niet hanteren van de 15 procent. Toch blijft het operationeel en logistiek een uitdaging om de systemen goed hierop in te richten. Wij hebben nu wel de ervaring en voldoende tijd.’

'Puur financieel besluit'
Arjan Veenhuis
, hoofd Inkoop & Planning van Abovo Media, zegt dat zijn bureau het besluit van RTL ‘zeer te betreuren’. ‘RTL geeft aan het besluit te nemen om adverteerders een transparanter prijsaanbod te bieden. Vooropgesteld dat de rol van het mediabureau hierin volledig wordt genegeerd is de bureaucommissie juist ontstaan om meer transparantie in de opkomende advertentiemarkt te creëren.’

Veenhuis wijst erop dat RTL ‘vele mogelijkheden’ heeft om het prijsaanbod meer transparant te maken. ‘Maar 15 procent is toch echt altijd 15 procent geweest. We kunnen dan ook niet anders concluderen dat het afschaffen van de bureaucommissie een puur financieel besluit is en volledig ten goede aan RTL zal komen.’

De twee andere grote tv-exploitanten Talpa TV (Talpa Network) en BrandDeli is ook om commentaar gevraagd, maar zij hebben vooralsnog niet gereageerd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie