Keurmerk moet juiste cijfers events geven

Evenementenorganisaties maken bezoekersaantallen een stuk rooskleuriger dan ze werkelijk zijn om sponsors en subsidieverstrekkers te lokken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is slecht voor de overige organisatoren, stellen enkele grote spelers in de evenementenbusiness. Afgelopen maand werd door de vijf grootste steden en de brancheorganisatie voor evenementen (CLC) een convenant ondertekend waarin gepleit wordt voor een keurmerk voor events, meldt .
Het belangrijkste is om bezoekersaantallen eenduidig vast te stellen. Sommige driedaagse festivals tellen het aantal bezoekers per dag, andere komen tot een drievoudig getal door bezoekers van de afzonderlijke dagen bij elkaar op te tellen. ‘Er wordt maar wat geroepen en de pers neemt het klakkeloos over’, zegt Ron Euser van evenementenorganisator Mojo.

Nu het convenant is getekend, moet er een bestuur worden gevormd. Daarna moeten de criteria worden opgesteld en het keurmerk worden ingevoerd.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie