Knab klopt, nu de commercials nog

Alles aan Knab klopt. Behalve de commercials.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een bekentenis op de drempel van het nieuwe jaar. Ik voel me aangetrokken tot Knab. Knab is jong. Knab ademt verandering. En dat is ook de filosofie. Knab kiest er bewust voor om het anders te doen. En dat valt te prijzen. Ik zou er zo mijn geld naartoe brengen. Of gaan werken. Of allebei. Knab is knap.

De dienstverlening is top. In een test van de krijgen alleen de helpdesk van concurrent en Knab het rapportcijfer 8. Knab kun je 7 dagen per week van 08.00 tot 20.00 bellen. De ziet er prachtig uit. Net als de app, die mag er ook wezen. Zo is een online bank bedoeld.

De communicatiestrategie is open en proactief, inclusief eigen YouTube-kanaal. Medewerkers komen aan het woord, net als oprichter . Ook  doet hij het goed: “Ik geloof niet in de oude wereld van de banken. Logge organisaties, met hiërarchische structuren. Waarbij men wel praat over ‘klantbelang voorop’, maar het eigenlijk niet meer is dan een trucje van de marketingafdeling.” (Kwade geesten zouden het letterlijke citaat rond 2”30’ Freudiaans noemen).

Daar zit meteen mijn enige aarzeling: de commercials van Knab. De begreep ik nog, een luxe jacht aan een touw om een champagnefles mee stuk te slaan. Dat is inderdaad anders dan anders. Blijft wel hangen dat Knab kennelijk op de bezoekers van de Masters of LXRY lijkt te gokken en er een halve minuut lang geen mens te zien valt. Maar soit, alle begin is moeilijk.

De vind ik maar medium rare geslaagd. Wat was hier de bedoeling van?

Dan de testimonial-commercial: ‘Ontdek hoe wij bankieren zien.’ Zo’n commercial moet de drager van je paid media strategie zijn; de moedercommercial. Die moet klinken als een klok. Met de world view is weinig mis (“In een gezonde financiële wereld hebben we geen bank en geen bankiers, niet zoals we die nu kennen.”) , maar hier wreekt zich iets anders.

Deze clip is bijna een exacte kopie van de eerdere, zeer succesvolle reclame van Triodos: ‘Klein. Het nieuwe groot.’ Volgens mij nog altijd één van de beste getuigenis-campagnes in ons land. Ontroerend bijna. Dat Knab hetzelfde kippenvel-gevoel nastreeft, begrijp ik. Maar de stem, de woorden, de beeldspraak zijn bijna volledig identiek. De shots ook. Zelfs het opkomende achtergrondmuziekje is overgenomen. Oordeel zelf.

En dat wringt. Want ik wil geloven dat het waar is wat Knab zegt. Dat het anders moet in de bankensector. Dat onderscheidend zijn, ‘jezelf zijn’, de toekomst heeft. In de woorden van Knab: “Als je geen toegevoegde waarde kunt leveren als bank, ben je echt gezien.” Maar dan moet je ook durven om een eigen identiteit te ontwikkelen en uit te dragen. Dat is iets anders dan afkijken bij het beste jongetje van de klas.

Eigenlijk hoop ik dat René opstaat en zegt: “Dit is niet Knab. Alles aan mijn bank klopt, behalve deze commercials. Dit gaan we anders doen.” Dan stap ik morgen over.

Of zullen alle ‘banken van de toekomst’ in de toekomst toch weer op elkaar lijken? Dan blijft alles bij het oude. En ik bij mijn oude bank.

Update 3 januari: Knab is ook snel. Binnen een dag na het plaatsen van dit bericht kreeg ik persoonlijk een uitnodiging van René Frijters voor een gesprek. Klasse.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie