Krijgen we een ander radiolandschap? De eerste voorzichtige signalen

Voorlopig is er nog geen sprake van groot verlies voor Radio 538, constateert Evert Bronkhorst

123RF

Lang verwacht en nu binnen: de luistercijfers van december 2018/januari 2019. Nee, harde conclusies zijn nog niet te trekken. Immers, december is de maand van veel radio-evenementen, het was de laatste maand van Evers en de Top 2000 brak opnieuw records. Maar toch is het goed om de cijfers te vergelijken met exact een jaar geleden in een aantal standaard doelgroepen om te kijken of een patroon te ontdekken valt.

Daarom zoomen we in op de ochtendshows, waarbij wij de tijdvakken 06.00-09.00 en 06.00-10.00 uur vergelijken ten opzichte van één jaar geleden. (Hallo zenderbazen, voor analyses zou het wel handig zijn als de ochtendshows op alle zenders qua tijdvak gelijk zouden lopen :).)

De complete tabel is hieronder te vinden, voor de leesbaarheid geven wij hierbij het procentuele verschil in zenderaandeel ten opzichte van 1 jaar geleden.

Advertentie
advertisement
radiocijfers
09
10

De belangrijkste conclusies:

  • Voorlopig is er nog geen sprake van een groot verlies voor Radio 538, maar eerder is er een stabilisering. De volgende meting zal moeten blijken of er een positief effect van december (geniet ervan zolang het nog kan) in heeft gezeten.
  • NPO Radio 2 scoort overall de best performance ever in deze periode, maar in het ochtendtijdvak wordt er toch iets ingeleverd.
  • De best presterende zenders ten opzichte van een jaar geleden zijn Radio10, Qmusic, 100%NL en Sky Radio. Dit bevestigt de eerder gedane veronderstelling dan 2019 de kopgroep zal bestaan uit 4 zenders.
  • Veronica, Slam FM en 3FM presteren slecht. Met name de daling van Slam FM binnen 13-19 jaar is opvallend te noemen.

De cijfers van Radio 538 zullen bij Talpa met voorzichtig gejuich ontvangen zijn. De door sommige voorspelde of gemeten grote daling zien we nog niet terug in deze cijfers. Maar om de spanning op te bouwen: op basis van de volgende meting zullen hardere conclusies getrokken kunnen worden.

Evert Bronkhorst, strategy director Vizeum Netherlands

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie