Niels Langereis (Wavemaker): 'Een full-service bureau is extreem lastig te creëren'

Wayne Parker Kent podcast The Brief met Langereis over onder meer Wavemaker en het spanningsveld tussen data en creatie.

  • Media
  • 7 May 2018
  • Redactie Adformatie
WPK

Niels Langereis geeft leiding aan de contentafdeling van Wavemaker, het bureau dat is ontstaan vanuit de fusie tussen mediabureaus Maxus Helder en MEC in 2017. Die fusie is volgens Langereis soepel verlopen. 'De mensen van Maxus Helder die ik al wel kende, maar nog niet direct bij betrokken was, passen bij de cultuur en de mensen die wij al hadden. Ik denk dat het heel slim is geweest dat er niet zomaar een afdeling is bijgezet.' 

Advertentie

Media, content en technologie

Wavemaker is gebouwd op drie pijlers: media, content en technologie. Drie onderdelen die lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan in het bedrijf, maar ook in het soort mens binnen een afdeling. 'We zitten ook echt naast elkaar, wat het heel interessant en dynamisch maakt.'

Ondanks de verschillen ziet Langereis vooral veel voordelen aan verschillende mensen in een team. Langereis werkt graag samen met de talenten uit het zuiden van Nederland. Wavemaker heeft onderdeel bij Greenhouse Group en Banner Connect, wat gezamenlijk valt onder Group M. De kantoren van deze partijen bevinden zich in Eindhoven en Sittard.

'Die locaties zijn een bewuste keuze. Daar zit namelijk veel talent: mensen die van technische universiteiten komen, goede developers en analisten.'

Mid- en lower funnel

Op de vraag of Wavemaker een full service bureau is, reageert Langereis stellig. 'Ik denk dat een full service bureau extreem lastig is om te creëren.'

Langereis denkt niet dat Wavemaker een creatiebureau is of een bureau dat themacampagnes maakt. 'We hebben juist gekozen voor de mid- en lower funnel waarbij storytelling, content en engagement nauw met elkaar verbonden zijn.'

Niet zonder reden, want merken zijn op zoek naar oplossingen voor problemen. En die oplossing is vaak digitaal gedreven en steeds meer gericht op content. 'Het is niet meer één campagne over een jaar en iedereen moet je merk maar kennen.'

Langereis haalt de paarse krokodil van OHRA uit het nieuwsoverzicht er bij. 'Je moet zoiets door gaan voeren, erover nadenken hoe gaat dat gaat werken. Hoe zorgen we voor een narrative vanuit dat merk? En dan moet je al die verschillende kanalen met al zijn unieke elementen kunnen begrijpen en bedienen.' 

Creatieven van nu

Creativiteit en data staan vaak haaks op elkaar. Toch moeten de creatieven in het team van Langereis steeds meer acteren op basis van gegevens. Daarover zegt hij het volgende: 'Ik heb superveel respect voor de creatieven binnen ons team die er op deze manier in durven te staan.'

Creatieven hebben het binnen bureaus al niet makkelijk. 'Vandaag hoorde ik een quote van iemand, dat 90 procent van het leven van een creatieveling bestaat uit falen. Met andere woorden: 10 procent van de dingen die je doet, wordt geaccepteerd en daar mag je verder mee.' 

Veranderende opdrachtgever

Niet alleen de creatieven zijn veranderd. Opdrachtgevers bewegen ook mee in het veranderende landschap. Vroeger kon een CMO of marketingmanager zeggen: 'Kunnen we iets met festivals? Iedereen doet tegenwoordig festivals, dat moeten we toch gewoon doen?'

Dit wordt steeds minder en communicatie en briefings zijn steeds efficiënter. Tegenwoordig zijn opdrachtgevers zelf ook aan het innoveren en experimenteren. Ikea is daar een goed voorbeeld van. 'Wij mogen van Ikea 10 procent van onze tijd experimenteren. Dat wil zeggen dat mijn creatieve team en de mensen die op Ikea werken bezig zijn met ideeën om de campagnes beter of anders te doen. Daar zijn inmiddels al grote successen uit voortgekomen. Wij hebben laatst een campagne gedaan voor Valentijnsdag, genaamd ‘Giffie’. Wij hebben daar gifjes live gezet en binnen een week hadden 4 miljoen mensen die gifjes gezien, gebruikt of iets mee gedaan. Ik had me nooit voorgesteld dat zulke ideeën ook mensen naar binnen kunnen trekken.'

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media, gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie