Mathijs Bouwman, marketing- en communicatiebaas van het Rotterdams concert- en congresgebouw De Doelen is de winnaar van de Tijdschrift voor Marketing-actie. Hij won de iPad. Eduard Voorn interviewde hem.
Nee, een app voor de iPad of iPhone is er nog niet. Concertkaarten die retour komen, worden niet even snel via Twitter of Facebook alsnog aan de man gebracht. ‘Het zijn toch meer “dodebomenmedia” hier. We besteden veel tijd aan ons programmaboekje van het seizoen en de folders die we rondsturen. Maar dat gaat veranderen. Onze website is aangepast en deze week praat ik over het toepassen van sociale media als loyaliteitsinstrument. Het moet een ingebed onderdeel van onze marketing gaan worden, en mag beslist niet hapsnap door iemand erbij worden gedaan.’ Terwijl Mathijs Bouwman dit zegt, kijkt hij stiekem met een scheef oog naar zijn iPad. De marketing- en communicatiebaas van De Doelen kreeg afgelopen vrijdag de Apple-vinding* door het winnen van een slagzin, die het Tijdschrift voor Marketing had uitgeschreven. ‘Met de winnende spreuk “Ik hoef geen iPad, het gaat mij om het Tijdschrift voor Marketing” maak ik een knipoog, omdat beide mediadragers belangrijk zijn. Het gaat om papier én digitaal. Met die slag moet De Doelen ook gaan beginnen.'
Vergrijzing
In Rotterdam is De Doelen met 600 culturele evenementen per jaar het sterkste cultuurmerk. Zowat elke Rotterdammer, allochtoon of autochtoon, is opgegroeid met deze vierkante doos in het centrum van de stad. Een bezoek als basisschoolleerling aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest hoort, net als een rondvaart door de haven bij je opvoeding. ‘We noemen De Doelen niet voor niets de huiskamer van Rotterdam’, zegt Bouwman. Maar net als veel cultuurtempels in Nederland en daarbuiten slaat de vergrijzing hard toe. De gemiddelde leeftijd van de 010-concertbezoekers schiet rap omhoog, dat wordt onvoldoende gecompenseerd door de aanwas van twintigers, dertigers en veertigers. De net gerenoveerde grote zaal is bij sommige concerten niet vol. Een lege huiskamer kan niet de bedoeling zijn in de stad waar Leefbaar Rotterdam jacht maakt op slecht draaiende linkse cultuurhobby’s.
Jules Deelder
Terwijl de Rotterdamse cultuuricoon Jules Deelder in grijs pak door het hal schuift, schetst Bouwman zijn toekomst om de Huiskamer van Rotterdam weer vol te krijgen: ‘Een app is geen doel op zich, maar moet er voor de iPhone gaan komen. Waarom niet gelijk voor de iPad? De telefoon heb je altijd bij je en de iPhone heeft een mp3-speler. Het maken van een app daarvoor is dan logischer. Laat die app simpel zijn met, wat is er die vanavond te doen met daarbij een muziek- en een beeldfragment.’
Om toch meer consumenten richting een concern in De Doelen te krijgen, zet Bouwman ‘the art of storytelling’ in. ‘Ik wil extra verhaallijnen aan een concert toevoegen, dus niet alleen luisteren en weer weg. Bezoekers van een concert kunnen na afloop uitleg krijgen. De dirigent of componist neemt dan plaats op een rode sofa in de hal. Voor het openingsconcert van dit seizoen op 18 september hebben we op de website geluids- en beeldfragmenten gezet. We hebben een videoploegje naar een oefenmiddag gestuurd van het Residentie Orkest en dit op de site gezet. Voordat het concert begon, kregen de luisteraars nog een inleiding van een kenner. We doen dit bij zes concerten en onze kerstproductie. Een de jeugd? Op Habo Hotel zetten we een spelletje voor onze kerstuitvoeringen.'
* De iPad was beschikbaar gesteld door Marco van der Voorn, directielid van TRES internet uit Heerenveen (rechts op de foto).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!