Hoe een popartiest de social media benut.
Opmerkelijke artiesten doen opmerkelijke dingen. En hier wordt over gepraat. Tegenwoordig ook digitaal. Succesvolle artiesten zijn op de juiste momenten op de juiste plaats. Tegenwoordig ook digitaal. En dit gaat heel goed samen: succesvol zijn door op de juiste momenten opmerkelijke dingen te doen. Lady Gaga is een uitermate goed voorbeeld hiervan, al kan nog altijd van een hype gesproken worden. Maar wat te denken van de man die man en vrouw via Twitter laat strijden?
Ludacris
Christopher ‘’Ludacris’’ Bridges is een succesvolle, veelzijdige rapper, acteur en ondernemer. Ludacris heeft door de jaren heen een sterk merk opgebouwd. Op allerlei manieren weet hij bij te dragen aan de maatschappij. In zijn werk heeft hij een duidelijke visie en bewandelt hij zijn pad vanuit zijn eigen overtuiging. Dit bewijst hij al aan het begin van zijn carrière door bij zijn debuutalbum interesse van de bekende producers Timbaland en Jermaine Dupris af te wenden, om het album vervolgens op eigen houtje 300.000 keer te verkopen. Met albumtitels als “Word of Mouf” en “Theather of the Mind” lijkt hij ook erg goed op de hoogte te zijn van marketingtermen. De veelzijdigheid van Ludacris stelt hem in staat om via meerdere mediakanalen complementaire aspecten van zijn werk naar voren te brengen, waarbij het geheel groter en indrukwekkender wordt dan de afzonderlijke delen.
Ludallaborates
Ludacris is te zien in films als “2 Fast 2 Furious”, “Crash”, “RocknRolla” en “Max Payne”. Met zijn rapmuziek heeft hij door de jaren heen meer dan 12 miljoen albums verkocht. Maar hij is op zijn best wanneer hij samenwerkt met anderen. Zijn netwerk zit vol waardevolle connecties. Door een beroep te doen op talenten heeft hij succes kunnen boeken samen met andere sterren als Ciara, Missy Elliot, Fergie, Jamie Foxx en Snoop Dogg. Samen met Usher en Lil Jon behaalde hij in 2004 zelfs een Grammy Award voor “Yeah”. En met het nummer “Baby” manifesteert Ludacris zich in de hype rondom Justin Bieber, de 16-jarge Canadeze zanger die zijn carrière nota bene via YouTube begon.
Luda’nline
Ludacris weet zich met zijn netwerkvaardigheden ook uitermate goed te manifesteren in het digitale tijdperk. Internet is voor hem een tool om zicht te verbinden met de maatschappij, maar vooral zijn fanbase. Op zijn interactieve website zijn de nieuwste video’s te bekijken. Verder vind je er onder andere het laatste nieuws en opkomende tours. Als gratis lid van de website kun je actief participeren door te reageren op de content. Op het moment van schrijven heeft hij op Facebook 271.283 fans. Ook op deze page is waardevolle content te vinden. Zo kun je Ludacris vergezellen in ‘’Hip Hops’ eerste social lifestyle game’’. Onder de naam Ludajuice weet hij met zijn tweets maar liefst 376,996 volgers te boeien.
Ludabattle
Zijn meest recente album heet “Battle of the Sexes”. Ludacris probeert in zijn zevende album zowel de mannelijke als de vrouwelijke kant over dezelfde topics te belichten. Dit Hip Hop album is daardoor baanbrekend in zijn soort. Voor de promotie van zijn album heeft hij optimaal gebruik van zijn Twitter-account door dagelijks een ‘’Battle of the Sexes’’ vraag te posten. Op deze manier heeft hij een verhaal weten te creëren omtrent zijn album, waardoor mensen extra nieuwsgierig zijn geraakt naar het album en erover praten. Met de eerste track van zijn album, “Sexting”, speelt hij op grappige en opmerkelijke wijze in op de hype omtrent het seksschandaal van Tiger Woods.
Ludasex (40% vol.)
Onlangs lanceerde Ludacris, in samenwerking met een gevestigd cognacmerk, de nieuwe drank Conjure Cognac. Hoewel het succes van een drankje van een ster sneller opborrelt dan normaal, bewijst Ludacris hier ook kennis van zake te hebben. Niet alleen verbindt hij zijn naam met het merk, ook was hij als kenner actief betrokken bij de totstandkoming en neemt hij een actieve rol aan in het promoten van zijn product. Ludacris zelf zegt het volgende over Conjure Cognac: ‘’Sex in a bottle, it’s strong enough for a man, smooth enough for a woman”.
En tussendoor viert Ludacris zijn eigen officiële feestje in de Playboy Mansion. Of hij liefde zoekt is niet duidelijk, dat hij aandacht krijgt is een feit.
Ludacares
Maar Ludacris denkt ook aan zijn medemens. Met de Ludacris Foundation levert hij zijn bijdrage aan de maatschappij. Zo zijn er onlangs 20 mensen op weg geholpen met een broodnodige auto, viert de organisatie Ludacrismas met gezinnen en worden er met Thanksgiving 1000 kalkoenen weggegeven. Op de “LudaTube” zijn video’s te zien van de activiteiten. Hier is bijvoorbeeld het nummer “Runaway Love” te zien, een liedje waarbij de preventie van weglopen wordt gepromoot. Ook bij zijn maatschappelijke inzet komt de verbondenheid van Ludacris naar voren. Pepsi is bijvoorbeeld een sponsor van zijn stichting, met Jamie Foxx zet hij zich in tegen HIV en Wyclef Jean helpt hij Haïti te helpen.
Ludajuicy
Er is genoeg opmerkelijks te zeggen over Ludacris. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Blakroc, een uniek project met onder andere The Black Keys, waarbij hiphop, blues en rock samen worden gebracht. Of over het feit dat Ludacris met zijn opmerkelijke gedrag zelfs aandacht kreeg van Obama.
Of je zijn veelzijdigheid kunt waarderen of niet, Ludacris is een populair gespreksonderwerp en een heel sterk merk. Hij denkt ‘out-of-the-box’ en is daarom zeer vernieuwend. Door samen te werken weet hij unieke concepten succesvol neer te zetten. Maar bovenal is hij een echte ondernemer die zijn merk weet te promoten door optimaal gebruik te maken van een uitgebalanceerde verscheidenheid aan moderne marketingtools.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!