Marketeers geven meer uit aan earned media

Marketeers verhuizen hun budgetten van traditionele naar digitale media. Maar je kunt niet spreken van een 1-op-1 uitwisseling. Aldus SoDA, de internationale club van (digitale) creatieve bureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

SoDa doet ieder jaar onderzoek onder zijn leden en hun klanten. Volgens het laatste onderzoek, uitgevoerd door Econsultancy, besteden de meeste marketeers nog steeds het grootste deel van het budget aan traditionele media.

Maar 22 procent van de marketeers geeft aan de budgetten voor traditionele media te verhogen dit jaar. De helft schroeft juist de digitale mediabestedingen omhoog, en tweederde legt de focus op bestedingen die nodig zijn voor earned media-opbrengsten.
38 procent verwacht minder uit te geven aan traditionele media, 16 procent aan (betaalde) digitale media, en 9 procent aan earned/owned media.

62 procent van de respondenten verwacht dat dit jaar meer dan 30 procent van het marketingbudget wordt besteed aan digitale kanalen, dat is 17 procent meer dan in 2011.

62 procent van de marketeers kijkt naar interne hulp als het gaat om digitale marketing- en communicatieprojecten. 42 procent zoekt hulp bij de bureaus. 28 procent zoekt expertise bij verschillende, gespecialiseerde bureaus, 19 procent zoekt het bij bestaande partners.
Andere bevindingen:

• De meeste respondenten focussen op word-of-mouth en online video als het gaat om earned media.
• Branded sociale kanalen staan bovenaan de lijst van owned digital media-voorkeuren.
• Als het ghaat om betaalde media, is er minder interesse in display-advertenties, mobiele banners en in-game advertising. Daarentegen is er meer interesse in paid search, video advertenties, branded content en sponsoring.

De onderzoekers ondervroegen 651 respondenten. 53 procent was marketeer, waarvan 25 procent werkzaam voor corporate merken, 30 procent voor consumentenmerken, en 45 procent ‘overig’. De andere 47 procent betreft creatieve bureaus: 23 procent daarvan was afkomstig van traditionele bureaus, 64 procent van digitale bureaus en 13 procent van productiebedrijven.

View more documents from

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie