Marketeers verwachten dat ruim een derde advertentie-inkomsten Ster wegvloeit

Adverteerders huiveren van plannen Slob: 40 miljoen euro straks naar buitenlandse partijen.

Ster

Marketeers huiveren van de plannen van minister Slob rond een reclamearme toekomst van de publieke omroep (NPO). Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie en marketing- en mediabureau Mediaxplain* onder 188 budgetverantwoordelijke marketeers die recent budget hebben besteed via de Ster. Het overgrote deel van de ondervraagden verwacht prijsstijgingen en moeilijkheden in het bereiken van doelgroepen. 

Hoewel de minister een substantieel deel van de advertentiemogelijkheden nog in stand wil houden, is de impact op het advertentiebudget groot: de budgetbepalers verwachten dat het onvermijdelijk is dat ze minder op de Ster zullen besteden. Ze zien een sterke verschuiving van hun bestedingen (36 procent) naar met name buitenlandse digitale platformen en partijen als Google/Youtube, Facebook en RTL. De voorspelling is dat bij uitvoering van de plannen meer dan 40 miljoen aan Nederlandse advertentie-inkomsten over de grens verdwijnt. 

Marketeers zeer negatief tegenover reclamevrije NPO

De marketeers hebben een duidelijke mening over de voorgenomen veranderingen: 70 procent van de marketeers staat er negatief tegenover, 47 procent zelfs zeer negatief. Ruim twee derde (68 procent) vindt dat de NPO niet reclamevrij zou moeten zijn.

Forse prijsstijgingen verwacht

Meerdere oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan deze negatieve houding. Zo voorspelt 65 procent een forse prijsstijging van de advertentiemogelijkheden in de Nederlandse markt als Slob zijn plannen doorzet. Ook stellen zeven op de tien marketeers dat het dan moeilijker gaat worden om bepaalde doelgroepen in de Nederlandse samenleving te bereiken.

Bijna de helft claimt dat er onvoldoende kwalitatieve alternatieven in de markt zijn om het verlies van de advertentiemogelijkheden op te vangen en daar profiteren de buitenlandse platforms van.

Impact op advertentiebudgetten nu al merkbaar 

De ondervraagde marketeers zien grote gevolgen voor de wijze waarop zij hun advertentiebudget verdelen. Een kwart (26 procent) van de adverteerders denkt zelfs dat de plannen van Slob van invloed kunnen zijn op de hoogte van de totale eigen advertentie-uitgaven.

De Ster voelt nu al de impact: één op de tien marketeers geeft aan dit lopende half jaar al minder bij de Ster te besteden. Ook test een kleine groep (17 procent) marketeers al met andere partijen dan de Ster. Daarbij worden Google/Youtube, Facebook, RTL en Talpa bijna evenveel genoemd. 

De mediabrief van Slob wordt komende woensdag in de Tweede Kamer besproken. Afgelopen week kraakte de Raad voor Cultuur de plannen van de minister. Het adviesorgaan ziet onder meer geen heil in een verbod op online reclame op de NPO-kanalen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Bas
Ik vind het toch raar dat als TV het gewenste bereik niet kan leveren dat dan maar gelijk gedacht wordt aan de online partijen. terwijl in OOH groot bereik kan worden gerealiseerd ook (juist) in die moeilijk te bereiken doelgroepen....... en ja ook met video.....
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie