Premium

Marketingbaas P&G: 'Tijd om te breken met het oude Mad Men model'

Procter & Gamble neemt de regie over media en creatie meer in eigen hand. zegt Marc Pritchard.

  • Media
  • 4 March 2018
  • Maarten Hafkamp

Pritchard wil af van het 'ouderwetse Mad Men model'. Hij sprak op de jaarlijkse conferentie van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA) in Florida. 

'We moeten de silo's tussen creatieven, klanten en consumenten wegnemen en alles afstrippen wat niet bijdraagt aan creatieve output.' Daarmee lijkt hij met name uit te halen naar de grote communicatieholdings.

Merkondernemers
Pritchard zei dat marketeers steeds meer werk hebben uitbesteed aan bureaus, maar dat moet nu stoppen. 'Er zijn nu te veel touchpoints tussen marketeers en de consumenten die ze willen bedienen. We moeten de mensen bij P&G dus veel dichter bij deze consument brengen. We hebben minder projectmanagers nodig en meer merkondernemers. Dat betekent dat we onze samenwerking met bureaus moeten vernieuwen. Dus mét bureaus samenwerken en niet via bureaus. We zullen betalen voor wat waarde creëert voor consumenten.'

Pritchard herhaalt nog eens het eerdere statement van topman David Taylor, die naar een meer 'open sourcing' model met bureaus wil. Dat hoeven niet per se de bestaande bureaus te zijn. Volgens de marketingdirecteur werpt de nieuwe koers al zijn vruchten af.

Taylor zei dat P&G nog eens 300 miljoen gaat besparen op bureaukosten. Een bevestiging van de aankondiging vorige maand dat het 50 procent van zijn bureaus wil schrappen en meer in eigen huis wil gaan doen.

Ook media-inkoop
Pritchard wil de plannen ook doorvoeren in media-inkoop. P&G doet al meer in eigen huis als het gaat om deals binnen een gesloten 'marktplaats'. 'Als ondernemers digitale media kunnen kopen, waarom zou het merkteam op Tide, Dawn of Crest dan niet ondernemend zijn en het ook doen? Dat kunnen ze en dat gaan ze ook doen', waarschuwde Pritchard.

Een geruststelling voor bureaus: P&G blijft op zoek naar briljante creatieven en is ook bereid te investeren in nieuw talent. 

Vorig jaar gooide Pritchard al een steen in de vijver met zijn statement dat de online reclame-industrie transparanter moet worden

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie