Media of medinee?

Het is duidelijk dat het medialandschap de afgelopen tijd de nodige averij heeft opgelopen. En het eind is nog niet in zicht. Toch zie ik lichtpuntjes en hoopgevende projecten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adverteerders laten de media in de steek; uitgeverijen denken te conservatief; papier heeft zijn langste tijd gehad; tarieven zijn niet meer van deze tijd; geen free publicity zonder adverteren. Iedereen verwijt elkaar tegenwoordig wel iets als het om de toekomst van de media gaat.
De ondergang van bepaalde media zou je kunnen zien als een natuurlijke selectie; een ‘survival of the fittest’ op medianiveau. Dat klinkt hard, maar uitgeverijen die zich het best aanpassen aan veranderende omstandigheden overleven. Het zijn net gewone bedrijven. Ieder mediabedrijf dat vergeten is zichzelf neer te zetten als een bedrijf dat je ook vandaag de dag zou beginnen, is ten dode opgeschreven. Ik zeg dit zonder cynisme en zeker zonder leedvermaak. Want het is juist ook onze taak om een ondergang te helpen voorkomen. Oftewel: media, bedrijfsleven en pr-bureau hebben een gezamenlijk belang.

Verandering is eng
Ik denk dat de kansen juist liggen in een intensieve samenwerking. Veel media, organisaties en helaas ook pr-bureaus blijven tegen alle berichtgeving in hangen in oude mechanismen. Een grote advertentie is nu eenmaal makkelijk te tonen in de boardroom. En in plaats van een advertentie van 10.000 euro een complete, multimediale campagne aanbieden, vereist een structureel andere manier van denken, personeelsplanning en uitgeven. Dat is moeilijk: mensen – en organisaties – blijven echte verandering nu eenmaal lastig vinden.
Gelukkig zijn er al uitgeverijen die wél meedenken met de opdrachtgever om businessdoelstellingen te behalen. Degenen die diensten als data(base)sharing, evenementen, sampling, product placement, sponsored media en digitale ondersteuning aanbieden zijn in mijn ogen degenen die overleven.

Creativiteit loont
Voor uitgevers die dit nog niet doen tikt de klok. Maar ook bedrijven die hun communicatiedisciplines nog gescheiden laten plannen, of erger nog, alleen op redactionele aandacht blijven hopen en vertrouwen wordt het hoogste tijd. Steek de marketing- en communicatiekoppen bij elkaar en zet de business-ambities om naar een (multimediale) briefing voor deze uitgevers. En communicatiebureaus? Zij zijn de olie tussen de tandwielen; zij zijn het die de wereld van de media en die van de opdrachtgever kennen. Zij zijn het die creativiteit kunnen bieden die zo nodig is bij het bedenken en uitvoeren van nieuwe initiatieven die voor beide partijen kansen bieden.
Feitelijk geldt voor ons allen dat ons vak nog nooit zo leuk is geweest. We moeten alleen wel schieten als we willen scoren. Als dat geen mooie gesprekken worden…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie