
Voor huismerken van supermarkten geldt het omgekeerde, zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC naar de financiële performance van 68 grote foodleveranciers in de periode 2002-2009. De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges op A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald.
In de periode 2002-2009 groeide de omzet van merkartikelfabrikanten met gemiddeld 3,1 procent per jaar. Hiermee blijft de omzetgroei van deze leveranciers van A-merken achter bij die van Private Label producenten (+4,4% per jaar) en versleveranciers (+7,0%).
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeTegenover hun relatief beperkte jaarlijkse omzetgroei (+3,1%) stond bij de merkartikelfabrikanten een sterkere jaarlijkse kostenstijging. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op hun winstmarge. Bedroeg de relatieve winstmarge van de merkartikelfabrikanten in 2002 nog 7,6 procent van de omzet. In 2009 was deze 5,8 procent. Een daling met bijna een kwart. Private Label producenten liggen qua winstmarge weliswaar nog steeds op achterstand, maar in dezelfde periode steeg deze met veertig procent van 2,9% in 2002 naar 4,1% in 2009.
'Het private label business model wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. De professionaliteit van private label producenten neemt merkbaar toe en dat betaalt zich uit in een verbeterde winstmarge', zegt Melanie Murk, onderzoeker van EFMI Business School.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee