Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken verliezen terrein op huismerken

A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor huismerken van supermarkten geldt het omgekeerde, zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC naar de financiële performance van 68 grote foodleveranciers in de periode 2002-2009. De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges op A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald.

In de periode 2002-2009 groeide de omzet van merkartikelfabrikanten met gemiddeld 3,1 procent per jaar. Hiermee blijft de omzetgroei van deze leveranciers van A-merken achter bij die van Private Label producenten (+4,4% per jaar) en versleveranciers (+7,0%).

Tegenover hun relatief beperkte jaarlijkse omzetgroei (+3,1%) stond bij de merkartikelfabrikanten een sterkere jaarlijkse kostenstijging. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op hun winstmarge. Bedroeg de relatieve winstmarge van de merkartikelfabrikanten in 2002 nog 7,6 procent van de omzet. In 2009 was deze 5,8 procent. Een daling met bijna een kwart. Private Label producenten liggen qua winstmarge weliswaar nog steeds op achterstand, maar in dezelfde periode steeg deze met veertig procent van 2,9% in 2002 naar 4,1% in 2009.

'Het private label business model wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. De professionaliteit van private label producenten neemt merkbaar toe en dat betaalt zich uit in een verbeterde winstmarge', zegt Melanie Murk, onderzoeker van EFMI Business School.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in