Overslaan en naar de inhoud gaan

Oprichters adpaq: 'We bouwen aan een nieuwe standaard voor digitale audio-inkoop'

Maarten Duijne en Marvin Vacquier Droop over de start van adpaq, de ambities, technologie en visie op de toekomst van digitale audio.
Adpaq
Marvin Vacquier Droop en Maarten Duijne
Adpaq
Marvin Vacquier Droop en Maarten Duijne

Digitale audio groeit explosief. Toch ontbreekt het adverteerders vaak aan goede tools om echt grip te krijgen op hun campagnes. Daar komt nu verandering in. Met adpaq lanceert een nieuwe speler het eerste volledig op audio gerichte DSP van Nederland. We spreken met medeoprichters Maarten Duijne (ceo) en Marvin Vacquier Droop (cpo) over hun ambities, technologie en visie op de toekomst van digitale audio.

adpaq lanceert een nieuw demand side platform (DSP). Het digitale audioplatform moet de manier waarop merken en adverteerders audiocampagnes plannen, inkopen en optimaliseren totaal veranderen. Wat is de USP?

Duijne: 'adpaq is een pureplayer audio DSP.  De reden dat we een dergelijk platform lanceren is dat we gezien hebben dat bepaalde planningsmogelijkheden en tactische overwegingen voor het kanaal audio niet in de omnichannel dsp’s goed is vertegenwoordigd. Kijkend naar wat de pureplayer out of home DSP's voor de DOOH-industrie hebben gedaan, denken we dat we dit ook kunnen doen voor de digitale-audio-industrie.'

Voldeden de bestaande DSP's niet?

Duijne: 'We zagen dat binnen bestaande DSP’s audio vaak een ondergeschoven kindje is, terwijl digitale audio enorm in opkomst is. Denk aan podcasts, online radio, muziekstreaming… dat vraagt om een eigen aanpak. Wat je nu vaak ziet is dat audio een bijproduct is binnen omnichannel-platformen, met beperkte plannings- en optimalisatieopties. Dat wilden we anders doen.'

Dus jullie kozen voor specialisatie?

Duijne: 'Precies. adpaq is een pureplayer. We richten ons uitsluitend op digitale audio: het plannen, inkopen en optimaliseren van audiocampagnes. Wat gespecialiseerde out-of-home-platformen voor DOOH hebben betekend, willen wij realiseren voor audio. Met meer flexibiliteit, snelheid en controle voor bureaus, adverteerders én publishers.'

Wat maakt adpaq volgens jullie uniek?

Vacquier Droop: “We zijn een platform dat zich volledig op audio focust. En dat merk je aan alles: van de interface tot de functies. Adverteerders krijgen toegang tot geavanceerde targeting, realtime monitoring en de mogelijkheid om op elk gewenst moment campagnes aan te passen, zelfs op line item-niveau. De eerste gebruikers zijn laaiend enthousiast over de mogelijkheden die dit platform biedt.

Duijne: 'Daarbij is alles regio- en datagedreven. Je kunt campagnes perfect afstemmen op een bepaalde doelgroep of locatie. En het gebruiksgemak staat centraal: geen logge dashboards, maar snelheid en overzicht, zoals je dat ook bij programmatic gewend bent.'

Jullie bouwen alles zelf. Waarom is dat belangrijk?

Vacquier Droop: 'Omdat het ons wendbaar maakt. Alle technologie is in-house ontwikkeld. We pionieren echt in onze tech stack. Dankzij onze ervaring in digital en audio konden we het developmentteam heel gericht aansturen. Dat zorgt voor een platform dat niet alleen toekomstbestendig is, maar ook snel meebeweegt met de markt.'

Een opvallend onderdeel is de AI-audioproductie. Hoe werkt dat?

Duijne: 'Dat is inderdaad een van onze meest innovatieve features. Onze software genereert automatisch een script, mixt een spot en voegt daar muziek aan toe. Volledig AI-gedreven en binnen vijf minuten klaar om live te gaan. Alles is daarna nog aanpasbaar, zodat het perfect aansluit op de campagnebehoefte.'Vacquier Droop: 'Het mooie is dat je hiermee ook heel makkelijk kortlopende of lokaal getargete campagnes kunt draaien. Zonder dat je dure productie nodig hebt. Dat opent de markt voor kleinere adverteerders die audio eerder te complex of kostbaar vonden.'

Adpaq ziet dus veel potentie in de regionale markt?

Duijne: 'Zeker. We faciliteren ook nationale en internationale campagnes, maar we geloven sterk in de kracht van lokale audio. Denk aan regionale ondernemers of merken met specifieke doelgroepen. Die kunnen nu voor het eerst op een snelle en doelgerichte manier serieus werk maken van digitale audio.'

Digitale audio groeit hard. Wat zijn de belangrijkste trends?

Vacquier Droop: 'We zien een paar duidelijke ontwikkelingen: de groei van podcasts, meer Nederlandstalige en niche-inhoud, de opkomst van branded audio en contentproductie door merken zelf. Ook AI speelt een steeds grotere rol. Denk aan gepersonaliseerde audio op basis van data.'

Duijne: 'Daarnaast zie je dat audio steeds vaker onderdeel is van bredere crossmediale campagnes. Samen met video, social en display vormt het een krachtig geheel. En dan heb je nog het toenemend gebruik van slimme speakers en handsfree luisteren. Audio is overal, en de behoefte aan slimme inkoop groeit mee.'

Wat is jullie ambitie met adpaq?

'We willen dé standaard zetten voor digitale audio-inkoop. Een platform dat het voor álle adverteerders (van groot tot klein) mogelijk maakt om effectief en professioneel met audio aan de slag te gaan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Jan Lagrouw

Zeer interessante ontwikkeling op het juiste moment!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in