De benchmark, uitgevoerd door Goals Marktbewerking, werd voor het derde achtereenvolgende jaar gehouden onder directies en commercieel verantwoordelijken van Nederlandse ICT bedrijven. Het aantal respondenten lag op 77, die 150 onderzoeken invulden.
De belangrijkste bevindingen:
- Online marketing wordt een steeds grotere rol toegedicht, al lijkt een duidelijke strategie nog te ontbreken. Nu doet 40 procent aan online marketing, voor 2014 wordt 64 procent verwacht. Men verwacht dat in dat jaar online marketing belangrijker wordt dan persoonlijke verkoop en reference selling.
- Social media worden steeds belangrijker, met name Twitter en LinkedIn. Social media zijn echter niet hét middel om leads te genereren. Daarvoor is het eigen netwerk en persoonlijke verkoop toch nog altijd het best geschikt.
- De focus van bedrijven in de ICT-sector op het gebied van marktbewerking verschuift weer terug naar de korte termijn.
- Productontwikkeling staat sterk in de belangstelling. Nieuwe producten hebben een tweeledig doel: bestaande klanten beter van dienst zijn, maar ook nieuwe markten veroveren. Deze laatste variant (diversificatie) is sterk toegenomen.
Enkele trends die de onderzoekers zijn tegengekomen:
- de salesconversie is het afgelopen jaar verbeterd
- minder telemarketing, activiteiten verschuiven naar online
- het belang van onderzoek neemt toe
- in de toekomst minder events, meer online

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu