Overslaan en naar de inhoud gaan

Bart de Vries (JCDecaux): ‘Als dit lang duurt, overleven veel mediapartijen het niet’

ADFORMATIE CONNECTS DAILY Twee experts over out-of-home. ‘Het gaat wel heel hard naar beneden.’
Adformatie Connects Daily Out-of-Home
Adformatie Connects Daily Out-of-Home

‘Een derde van de wereld zit in een lockdown. Dat helpt niet in een bedrijf dat het moet hebben van mensen op straat. Wij zagen het in China gebeuren, waar de omzet met 80 procent daalde en toen dacht ik nog: hoe ga je dat doen? Maar ik zit nu ook met een omzetdaling van 80 tot 90 procent’, aldus Bart de Vries (commercieel directeur JCDecaux Nederland). Hij gaat in gesprek met Meindert van de Heuvel (managing director Ocean Outdoor) over:

related partner content for mobile comes here
  • De impact van de intelligente lockdown op out-of-home '‘wij hebben tenminste nog bereik hier'
  • Hoe er onevenredig hard wordt gesneden in campagnes
  • De initiatieven en acties die Ocean en JCDecaux nemen om hun bedrijf onder de aandacht te brengen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
ivar

hoi,
Ben het niet helemaal met de heren eens. Het bereik is gewoon gedaald. Ga vanmiddag de (snel)weg op en je kan zonder file heel Nederland doorrijden. Dus het is voor adverteerders minder interessant om OOH in te zetten. Daarnaast is het natuurlijk logisch dat budgetten naar beneden gaan. Of het nu goed is of niet. Je moet heel kritisch naar je uitgaven kijken als bedrijf.
Gr
Ivar

Thijs

Ik denk dat er meerdere kanten zijn aan dit verhaal en dat het wat makkelijk is om te zeggen dat het onevenredig is wat adverteerders nu doen. We kunnen niet bij de bedrijven binnen kijken en die hebben volgens mij vooral zorgen rondom hun omzet en hun personeel en dus is kosten drukken een logische eerste reactie en dan is marketing vaak het eerste kind van de rekening. Feit blijft dat er al tienduizenden bedrijven aanvragen hebben gedaan voor werktijdverkorting en ook ondernemers massaal liquiditeitsproblemen hebben op dit moment en dan heeft marketing simpelweg geen prioriteit.
Bart zegt het zelf heel goed, we zitten op dit moment in de coronacrisis in de verwarringsfase of wellicht nog een deel van de mensen in de paniekfase en dat is nou niet het moment om als merk te gaan proberen om top of mind te zijn in het brein van de consument. Want die is bezig met vragen als: heb ik straks nog een baan, hoe blijf ik gezond, hoe combineer ik mijn thuiswerken met thuisscholing van mijn kids en staan dus op dit moment helemaal niet open voor reclameboodschappen. Dus vanuit merkperspectief volkomen logisch dat ze nu even de kat uit de boom kijken en hun marketingbudgetten bevriezen.
Daarbij zal het met het bereiksverlies van buitenreclame met een daling van 29% (wat Bart in het verhaal zegt) wellicht nog meevallen op dit moment, de daling is wel ingezet sinds de slimme lockdown. En wat Ivar terecht opmerkt, in het OV, op de snelwegen en ook in de winkelstraten, waar de vlakken van Decaux en Ocean vooral te vinden zijn, lopen en rijden gedurende de dag toch echt veel minder mensen. De snelwegen zijn tijdens de spitstijden leger dan ooit en dus komen er ook veel minder mensen langs de reclamemasten van Meindert en dus hebben ze minder media-effect dan voorheen. Daarbij gaat het wat mij betreft niet alleen om het bereik van de campagnes, maar ook het vooral om het reclame-effect van campagnes. Dat zal vele malen lager liggen, want die consument is op dit moment echt niet bezig met welk merk soep of toiletpapier ze thuis gaan komen. Die is vooral bezig met gezond zijn, gezond blijven, 1,5 m afstand houden en deze crisis overleven en er zonder al teveel kleerscheuren doorheen te komen.
Ik hoop dat als de coronastorm voorbij is we langzaam op weg gaan naar het nieuwe normaal en dat we weer prachtige campagnes gaan zien, ook op straat en langs de snelwegen. Want het blijft toch een van mijn favoriete media om impact te realiseren en op te vallen. En zeg nou zelf, als al die vlakken op straat straks leeg staan dan wordt toch niemand daar blij van?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in